Terapia funkcji jako podstawa terapii dyslalii – podejście praktyczne

Z praktyki logopedy

Autorka omawia procedurę badawczą w przypadku dyslalii. Podkreśla sens całościowego spojrzenia na pacjenta. Zwraca uwagę na metody służące skorygowaniu lub przywróceniu prawidłowych funkcji, zwłaszcza oddychania.

Charakterystyka dyslalii

Dyslalia to zaburzenie artykulacji, które doczekało się w Polsce wielu definicji i klasyfikacji. Różnoraka jest także etiologia tego zaburzenia oraz liczne metody i techniki służące terapii trudności z wymową. Nie ma wątpliwości, że istotę dyslalii stanowi nieprawidłowa realizacja dźwięków, czyli jednostek podsystemu fonetyczno-fonologicznego. W zależności od przyczyny problemy artykulacyjne mogą być jednostkowe lub związane z poważnymi zaburzeniami ośrodkowego lub obwodowego układu nerwowego oraz innymi trudnościami rozwoju. Kończąc studia i zaczynając pracę w swoim zawodzie, logopeda musi wiedzieć, w jakich sytuacjach może (nie może, powinien, nie powinien) zajmować się terapią skierowaną na artykulację. Musi mieć także umiejętność rozeznania, czy poziom nieprawidłowych realizacji dźwiękowych będzie wpływał np. na proces uczenia dziecka, lub też czy pozostanie on w tym zakresie neutralny. Z tego punktu widzenia będą się pojawiać następujące grupy pacjentów:

POLECAMY

  • osoby z dyslalią, ale bez innych zaburzeń rozwoju,
  • osoby z dyslalią i zaburzeniami rozwoju,
  • osoby z dyslalią, które mają problemy funkcjonalne i językowe spowodowane np. chorobami neurodegeneracyjnymi lub urazami. 

W przypadku pacjentów z samą dyslalią procedura postępowania wydaje się prosta – dotyczy zbadania warunków anatomiczno-fizjologicznych pacjenta oraz oceny nieprawidłowych dźwięków, a następnie zaprogramowania terapii. Bardziej skomplikowana wydaje się sytuacja, kiedy dziecko lub osoba dorosła mają inne, nadrzędne trudności, które bezpośrednio warunkują zaburzenia artykulacji. Wtedy zasadne wydaje się przede wszystkim dbanie o dobrostan funkcjonalny (dobre połykanie, gryzie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    dr; Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, filolog polski, logopeda, nauczyciel kontraktowy, wykładowca akademicki. Specjalizuje się w diagnozie i terapii zaburzeń rozwoju mowy dzieci w wieku niemowlęcym i przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem budowania kompetencji językowej i komunikacyjnej dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, autyzmem, zespołem Aspergera, alalią oraz niedosłuchem. Autorka wielu publikacji, w swojej pracy wykorzystuje wiedzę z licznych szkoleń i konferencji ogólnopolskich i międzynarodowych. 
     

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI