Terapia dysfagii jako szansa na powrót funkcji kognitywnych. Studium przypadku – postępowanie terapeutyczne u pacjenta po ciężkim urazie czaszkowo-mózgowym

Metody terapii logopedycznej

Terapia pacjenta po ciężkim urazie powinna rozpocząć się już wówczas, gdy pacjent nie nawiązuje jeszcze kontaktu z otoczeniem lub gdy jego zachowania nie pozwalają ocenić rozumienia.

Kierunek terapii

Pacjent, który ma uczestniczyć w terapii neurologopedycznej, po ciężkim urazie jest często jeszcze niestabilny oddechowo i towarzyszy mu wiele innych zaburzeń wynikających z nagłego pogorszenia się stanu zdrowia. Mimo to wczesne oddziaływania mogą przynieść szybkie efekty, a przede wszystkim – zapobiec degradacji wielu funkcji, w tym prymarnych. Zaprezentowana karta obserwacji zbiera najistotniejsze informacje o stanie pacjenta, które będą ważne w planowaniu terapii.
Wstępne badanie neurologopedyczne na podstawie karty obserwacyjnej warunkuje programowanie terapii w zakresie funkcji oddechowych i połykania. Jest to pierwszy etap przygotowawczy do dalszego postępowania terapeutycznego.
 

...
Tabela 1. Karta obserwacyjna
KARTA OBSERWACYJNA UWAGI
Rodzaje wykonanych
badań instrumentalnych:
Endoskopowe badanie połykania:  
Wideofluoroskopia:  
Ocena pozycji ciała
pacjenta:
Pozycja miednicy:  
Pozycja tułowia i głowy (długi kark):  
Wydolność oddechowa: Oddech własny:  
Rurka tracheostomijna:  
Tlenoterapia – przez jaki okres w ciągu doby:  
Respirator – przez jaki okres w ciągu doby:  
Obserwacja mimicznych
ruchów spontanicznych:
Czy widoczna jest mimika dowolna jako reakcja
w komunikacji – charakterystyka:
 
Czy widoczne jest mimika mimowolna – czym się objawia:  
Czy widoczne są zaburzenia napięcia mięśniowego
charakterystyka:
 
Sprawdzenie, czy
pacjent potrafi inicjować
samodzielnie mimiczne
ruchy spontaniczne:
Reakcja na dotyk oraz czy ruch dochodzi do skutku:  
Facylitacja: pomoc taktylna – model wizualny – polecenie
werbalne:
 
Ewaluacja jakości ruchów:  
Stopnie uczenia się motorycznego – podtrzymanie ruchu,
inicjacja oraz powtarzanie:
 
Opis struktur: Zęby (próchnica, osady, resztki jedzenia, protezy itd.):  
Stan dziąseł (ukrwienie, opuchlizny):  
Wargi w spoczynku (ślady ugryzień, odciski):  
Język (kolor, obłożenie, skaleczenia):  
Policzki (ślina, resztki jedzenia, ślady ugryzień):  
Podniebienie:  
Ruchomość języka wewnątrz jamy ustnej:  
Czubek języka do wałka dziąsłowego:  
Tylna część języka „g”:  
Kontrakcja velum „ach”:  
Badanie reakcji podczas
aktywizacji języka
i podniebienia twardego:
Jaka jest reakcja na dotyk:  

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI