Studium przypadku Trudności diagnostyczne u 60-letniej pacjentki z afazją mieszaną

Z praktyki logopedy

Prawidłowe rozpoznanie charakteru zaburzeń mowy i najczęściej towarzyszącego im deficytu ruchowego warunkuje dalsze postępowanie z chorym. W praktyce lekarskiej czy neurologopedycznej szczególne miejsce zajmuje prawidłowo i szczegółowo zebrany wywiad bezpośrednio od pacjenta lub rodziny chorego.

Zaburzenia mowy o typie afazji, występujące u osób dorosłych, mają najczęściej podłoże naczyniopochodne. W wyniku udaru mózgu pacjent traci możliwość komunikowania się z otoczeniem. Deficyty procesów poznawczych występują najczęściej nagle. Nagłość zaburzeń mowy sugeruje niedokrwienny lub krwotoczny charakter udaru. Narastanie objawów związane może być z procesami neurodegeneracyjnymi lub procesem rozrostowym. Poniżej przypadek 60-letniej pacjentki.

POLECAMY

Informacje otrzymane od lekarza prowadzącego

Chora: 60-letnia, praworęczna, została przyjęta 22.09.2009 z powodu wystąpienia nagłego silnego bólu głowy oraz pogorszenia kontaktu logiczno-werbalnego. Na Izbie Przyjęć stwierdzono afazję mieszaną umiarkowanego stopnia. Prawidłowe rozpoznanie charakteru zaburzeń mowy i najczęściej towarzyszącego im deficytu ruchowego warunkuje dalsze postępowanie z chorym. W praktyce lekarskiej czy neurologopedycznej szczególne miejsce zajmuje prawidłowo i szczegółowo zebrany wywiad bezpośrednio od pacjenta lub rodziny chorego. Stan chorej w Skali Oceny Dynamiki Afazji – SODA 4 (2,1,1). Zaburzenia mowy wystąpiły nagle w pracy. Zauważyły to koleżanki, które wezwały karetkę pogotowia.

Na Izbie Przyjęć wykonano chorej badania, w tym CT (tomografię komputerową). Badanie CT potwierdziło hiperdensyjny obszar znajdujący się w lewej półkuli mózgowej. Obraz przemawiał za krwotokiem mózgowym.

W ciągu pierwszej doby zaobserwowano poprawę w zakresie kontaktu logiczno-werbalnego – w ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Neurologopeda, specjalista afazjolog, certyfikowany logopeda, członek Polskiego Związku Logopedów. Absolwentka Filologii Polskiej Wydziału Filologiczno-Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego, Podyplomowego Studium Logopedycznego w Gdańsku, Studium Afazjologii w Tarnowskich Górach oraz Specjalistycznego Studium Neurologopedii w Lublinie. Absolwentka Kopernikańskiej Akademii Menedżera Służby Zdrowia Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wieloletni pracownik Akademii Medycznej, obecnie Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy, oraz Katedry i Kliniki Neurologii Szpitala Uniwersyteckiego nr 1 w Bydgoszczy. Autorka publikacji i wystąpień z zakresu afazjologii oraz cyklicznych szkoleń pt.: „Afazja. Postępowanie we wczesnym okresie udaru. Diagnoza i terapia. Warsztaty neurologopedyczne". Autorka klinicznej Skali Oceny Dynamiki Afazji SODA.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI