SI w praktyce logopedycznej

Z praktyki logopedy

Czynności prymarne oznaczają czynności mające związek z zespołem orofacjalnym i dotyczą przede wszystkim jedzenia, picia i oddychania (Pluta-Wojciechowska 2013). Są fundamentem dla rozwoju mowy, dlatego też niezwykle ważna jest ich ocena w trakcie badania logopedycznego. Nieprawidłowości w zakresie przyjmowania pokarmów, pobierania płynów i dysfunkcje oddechowe mogą mieć różnorodne podłoże, a zatem wsparcie terapeutyczne powinno być interdyscyplinarne i może mieć za każdym razem inną formę. Przyjrzyjmy się 5-latkowi, który trafił na badanie z powodu małej efektywności w terapii logopedycznej, która odbywała się w placówce przedszkolnej. Pomimo prawie dwuletniej pracy logopedy nadal obserwuje się trudności z pionizacją języka, co ma przełożenie nie tylko na artykulację, ale przede wszystkim na pozycję spoczynkową języka i połykanie.

Kim jest pacjent?

Chłopiec (M.) przyszedł na świat w 41. tyg. ciąży. Poród odbył się siłami natury, jednak w ocenie Apgar otrzymał tylko 7 pkt. (punkty odjęto za napięcie mięśniowe, reakcje na bodźce oraz kolor skóry). W rozwoju ruchowym został pominięty okres raczkowania, natomiast aktualnie obserwuje się dużą niezgrabność ruchową, a także trudności z opanowaniem jazdy na rowerze i niechętne odnoszenie się do wszelkich aktywności ruchowych. Poszczególne etapy rozwoju mowy przebiegały prawidłowo.
Z informacji uzyskanych od rodziców w trakcie wywiadu wynika, że M. od zawsze miał problemy z przyjmowaniem pokarmów. Karmienie piersią trwało tylko miesiąc. Po tym czasie włączono karmienie butelką, co trwa do tej pory. W momencie rozszerzania diety chłopiec unikał dotykania jedzenia, nie wykazywał chęci do samodzielnego przyjmowania pokarmów, dlatego do momentu wizyty był praktycznie karmiony. M. nie pije również z kubka otwartego, preferuje tylko wodę z butelki lub picie przez słomkę. Chłopiec akceptuje pokarm głównie o konsystencji gładkiej papki. Każdy nawet najdrobniejszy element powoduje odruchy wymiotne, wymioty i natychmiastowe zakończenie jedzenia.

POLECAMY

Symptomy zaburzeń sensorycznych

W okresie niemowlęcym, kiedy wkładanie rąk czy zabawek do buzi jest czymś zupełnie naturalnym, chłopiec nie przejawiał tego typu aktywności. Musimy pam...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Logopeda wczesnej interwencji, terapeuta integracji sensorycznej, instruktor masażu Shantala i chustonoszenia, terapeuta ręki. Prowadzi Centrum Terapii Logopedycznej. Współtworzy Szkołę Terapii Karmienia „Od pestki do ogryzka". Autorka książek i pomocy terapeutycznych wydanych nakładem Wydawnictwa Harmonia Barwy świata, Kręć się, biegaj, baw się z nami. Zestaw kart do terapii integracji sensorycznej oraz Dzieciaki naśladują zwierzaki. Zestaw kart do terapii integracji sensorycznej.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI