SI w praktyce logopedycznej

Z praktyki logopedy

Czynności prymarne oznaczają czynności mające związek z zespołem orofacjalnym i dotyczą przede wszystkim jedzenia, picia i oddychania (Pluta-Wojciechowska 2013). Są fundamentem dla rozwoju mowy, dlatego też niezwykle ważna jest ich ocena w trakcie badania logopedycznego. Nieprawidłowości w zakresie przyjmowania pokarmów, pobierania płynów i dysfunkcje oddechowe mogą mieć różnorodne podłoże, a zatem wsparcie terapeutyczne powinno być interdyscyplinarne i może mieć za każdym razem inną formę. Przyjrzyjmy się 5-latkowi, który trafił na badanie z powodu małej efektywności w terapii logopedycznej, która odbywała się w placówce przedszkolnej. Pomimo prawie dwuletniej pracy logopedy nadal obserwuje się trudności z pionizacją języka, co ma przełożenie nie tylko na artykulację, ale przede wszystkim na pozycję spoczynkową języka i połykanie.

Kim jest pacjent?

Chłopiec (M.) przyszedł na świat w 41. tyg. ciąży. Poród odbył się siłami natury, jednak w ocenie Apgar otrzymał tylko 7 pkt. (punkty odjęto za napięcie mięśniowe, reakcje na bodźce oraz kolor skóry). W rozwoju ruchowym został pominięty okres raczkowania, natomiast aktualnie obserwuje się dużą niezgrabność ruchową, a także trudności z opanowaniem jazdy na rowerze i niechętne odnoszenie się do wszelkich aktywności ruchowych. Poszczególne etapy rozwoju mowy przebiegały prawidłowo.
Z informacji uzyskanych od rodziców w trakcie wywiadu wynika, że M. od zawsze miał problemy z przyjmowaniem pokarmów. Karmienie piersią trwało tylko miesiąc. Po tym czasie włączono karmienie butelką, co trwa do tej pory. W momencie rozszerzania diety chłopiec unikał dotykania jedzenia, nie wykazywał chęci do samodzielnego przyjmowania pokarmów, dlatego do momentu wizyty był praktycznie karmiony. M. nie pije również z kubka otwartego, preferuje tylko wodę z butelki lub picie przez słomkę. Chłopiec akceptuje pokarm głównie o konsystencji gładkiej papki. Każdy nawet najdrobniejszy element powoduje odruchy wymiotne, wymioty i natychmiastowe zakończenie jedzenia.

POLECAMY

Symptomy zaburzeń sensorycznych

W okresie niemowlęcym, kiedy wkładanie rąk czy zabawek do buzi jest czymś zupełnie naturalnym, chłopiec nie przejawiał tego typu aktywności. Musimy pam...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI