Rozwój mowy dzieci niewidzących i słabowidzących oraz ukierunkowanie terapii logopedycznej

Z praktyki logopedy

Terapia logopedyczna dzieci z deficytami wzroku wynika ze specyfiki tych deficytów. Praca z dziećmi może się okazać niezbędna, by umożliwić im swobodną komunikację i satysfakcjonujące relacje z innymi osobami.

Wprowadzenie

Niepełnosprawność wzrokowa, szczególnie jeśli jest obecna od urodzenia lub wczesnego dzieciństwa, może znacząco utrudniać, ograniczać, a nawet uniemożliwiać funkcjonowanie psychofizyczne, psychospołeczne, komunikację i samorealizację. Może decydować o aktywności osoby w różnych sferach funkcjonowania, takich jak: orientacja i przemieszczanie w przestrzeni, relacje z innymi ludźmi, poziom angażowania się w działalność społeczną, edukacja, praca zawodowa, odpoczynek i rekreacja (Zaorska 2020). Dlatego wszelkie działania na rzecz wspomagania osób niewidzących lub poważnie niedowidzących należą do ważnych z indywidualnego i ogólnospołecznego punktu widzenia.
Zmysł wzroku dostarcza informacji jednoczesnych, obejmujących równocześnie wszystkie wzrokowo postrzegane cechy przedmiotu czy kilku przedmiotów znajdujących się w polu percepcji wizualnej, bez potrzeby bezpośredniego kontaktu z poznawanym (tzw. symultanicznych); jest określany jako zmysł dalekosiężny (telezmysł) (Majewski 2002, Zaorska 2020). Badania naukowe (Francois, Engelen 1990) dowodzą, że u osób pełnosprawnych udział poszczególnych zmysłów w uzyskiwaniu informacji na temat otaczającej rzeczywistości przedstawia się następująco: wzrok – 82%, słuch – 11%, węch – 3,5%, dotyk – 1,5%, smak – 1% i inne – 1% (Zaorska 2020).
Brak wzroku lub głębokie zaburzenie w funkcjonowaniu analizatora wzrokowego powoduje utrudnienia i (lub) ograniczenia, a nawet uniemożliwienia w rozwoju psychofizycznym (Zaorska 2020). Dlatego możemy mówić o specyfice rozwoju osób niewidzących i niedowidzących od urodzenia lub wczesnego dzieciństwa. Specyfika ta dotyczy nade wszystko nieprawidłowości skoncentrowanych na rozwoju fizycznym, motorycznym, poznawczym, emocjonalnym i społecznym.
U osób z niepełnosprawnością wzrokową kompensacja konsekwencji niepełnosprawności obejmuje zastępcze sposoby odzwierciedlania rzeczywistości, głównie poprzez dotyk, słuch, węch i smak (całkowicie niewidomi), a w niektórych przypadkach (osoby z resztkami wzroku i słabo widzące) również wzrok staje się stałym elementem w poznawaniu świata. Istota kompensacji u osób z zaburzeniami widzenia polega „na zasadzie strukturalnego...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Prof. zw. dr hab. nauk humanistycznych, członek Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Na stałe związana z Katedrą Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (Wydział Nauk Społecznych). Profesor tytularny nauk humanistycznych, pedagog specjalny: tyflopedagog, surdopedagog, logopeda; teoretyk i praktyk. Jej zainteresowania naukowe dotyczą zagadnień wspomagania rozwoju, edukacji i rehabilitacji dzieci, młodzieży oraz osob dorosłych z niepełnosprawnością sprzężoną (szczegolnie głuchoniewidomych), niepełnosprawnością słuchową, wzrokową oraz zaburzeniami mowy, także komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Jest autorką ponad 300 artykułow naukowych i popularnonaukowych oraz 11 książek autorskich i 4 pod redakcją naukową, m.in. takich jak: Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2008, Osoba z zespołem wad wrodzonych i jej rozwój – problemy psychopedagogiczne. Studium wybranych zespołów i przypadków, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2011, Niepełnosprawność sprzężona – wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2015.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI