Różne Spojrzenia – wspólny cel

Współpraca logopedy i psychologa w diagnostyce i terapii dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi

Współpraca ze specjalistą

Myśląc, że dziecko wyrośnie ze swojego problemu, pozbawiamy je możliwości skorzystania z fachowej pomocy w momencie, w którym przyniosłaby ona najlepsze skutki. A.J. Ayres

Neuroplastyczność 

Zarówno w diagnostyce, jak i terapii warto wykorzystywać wiedzę dotyczącą procesów zachodzących w układzie nerwowym. Neuroplastyczność (plastyczność mózgu) rozumiana jest jako zdolność tkanki nerwowej do tworzenia nowych połączeń mających na celu zreorganizowanie się, adaptację, zmienność, samonaprawę, uczenie się i pamięć. Jest to powszechna cecha neuronów, występująca na wszystkich piętrach układu nerwowego.  Na szczególną uwagę zasługuje plastyczność rozwojowa, gdyż – jak pisze prof. Małgorzata Kossut – „Młodociany mózg posiada ogromną zdolność do plastycznej reorganizacji połączeń. Wtedy uczy się najszybciej, przyswaja największą ilość informacji i opanowuje rozległy repertuar sterowania ruchami. W tym okresie nawet duże uszkodzenie mózgu może ulec kompensacji. Zarówno wyspecjalizowane obszary kory mózgowej, jak i ośrodki podkorowe mogą zmienić swoją normalną specyfikę”. U małego dziecka (w pierwszych trzech latach życia), odpowiednio stymulowanego, możemy dokonać niezwykłej przebudowy ośrodkowego układu nerwowego, u dzieci starszych oraz dorosłych efekty nie są już takie spektakularne.

POLECAMY

Mielinizacja

Mielinizacja natomiast to pokrywanie się gołych aksonów tłuszczową osłonką pełniącą funkcję izolującą i regenerującą, która powoduje szybsze przesyłanie impulsów nerwowych, co pozwala na bardziej efektywne tworzenie się nowych połączeń synaptycznych; mielina nawija się wtedy, gdy dziecko jest odpowiednio odżywiane (dostarczane są wielonienasycone kwasy tłuszczowe) i jest działanie (powodujące przepływ impulsu elektrycznego); jak mówił prof. Jerzy Vetulani: „Neuron zależy od tego, czy znajdzie sobie jakąś pracę, w mózgu nie ma miejsca dla bezrobotnych”1. I jak pisze prof. Jagoda Cieszyńska-Rożek, „Mielinizacja jest […] stopniowym zwiększaniem grubości włókien łączących neurony, dzięki powstaniu otoczki osłaniającej. Aktywność neuronu wpływa na grubość mieliny. Im grubsza osłonka, tym szybsza transmisja informacji, czyli szybszy czas przewodzenia potencjału […]. Tylko zmiana prędkości przewodzenia pozwala osiągać coraz wyższy poziom wszystkich funkcji poznawczych”. Co oznacza, że im mamy grubszą mielinę, tym szybciej biegnie po niej impuls elektryczny, powodując tworzenie się kolejnych synaps i tym lepsze jest nasze funkcjonowanie poznawcze.

Migracja komórkowa

Migracja komórkowa, czyli przemieszczanie się komórek nerwowych z miejsca ich urodzenia do miejsca docelowego w mózgu; proces ten rozpoczyna się już w życiu płodowym i trwa jeszcze po urodzeniu – naukowcy nie są zgodni, jak długo – czy kilka miesięcy, czy aż do 3. r.ż. To zjawisko jest szczególnie istotne w kontekście wczesnej interwencji terapeutycznej.

Zaburzenia neurorozwojowe

Dysfunkcje opisanych mechanizmów stanowią podstawę zaburzeń neurorozwojowych. Jest to szerokie pojęcie, obejmujące różne nieprawidłowości w rozwoju ruchowym, intelektualnym oraz emocjonalno-społecznym dziecka. 
W większości zaburzeń neurorozwojowych występują deficyty mowy i komunikacji o różnym nasileniu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    Specjalista Psychologii Klinicznej w zakresie neuropsychologii, terapeuta metod neurorozwojowych, specjalista diagnostyki zaburzeń rozwojowych typu FASD (ukończony kurs pod kierownictwem prof. Susan Astley, FAS DPN University of Washington), członek Rady Fundacji Fastryga. Prowadzi specjalistyczną poradnię dla dzieci i młodzieży oraz przedszkole terapeutyczne pod szyldem Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka. Posiada certyfikat Terapeuty Integracji Sensorycznej, Terapeuty Neurorozwoju w zakresie teorii, diagnostyki i leczenia opóźnienia neurorozwojowego metodami INPP, certyfikat providera Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansen IAS, w trakcie 3-letniego szkolenia afiliowanego przy Somatic Experiencing Trauma Institute – Somatic Experiencing Terapia Traumy (III rok – poziom zaawansowany).
    Neurologopeda dyplomowany. Absolwentka Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Obecnie pracuje w Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka w Poznaniu jako neurologopeda. Główne zainteresowania dotyczą afazji dziecięcej, autyzmu wczesnodziecięcego, SLI, diagnozowania różnych zaburzeń językowych dzieci, integracji bilateralnej, zaburzeń więzi dzieci adoptowanych. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Neurologopedycznego i Polskiego Związku Logopedów.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI