Psychologiczne aspekty wady rozszczepowej
Duże zainteresowanie zjawiskami psychologicznymi i społecznymi towarzyszącymi rozszczepowi trwa nieprzerwanie od lat 60. ubiegłego wieku. W tamtym właśnie okresie powstał kontrowersyjny termin „osobowość ukształtowana na bazie rozszczepu” (ang. cleft palate personality). Wiele badań ukazywało trudną sytuację psychiczną osób z rozszczepem, co, jak zauważano, nie mogło pozostać bez wpływu na samoocenę, wiarę w siebie, a nawet umiejętności interpersonalne. Większość profesjonalistów i część rodziców uważała, że rozszczep wywiera silny wpływ na kształtującą się osobowość dziecka, co ma związek z zakłóceniami w przystosowaniu społecznym (Pannbacker, Lass, Starr 1979).
POLECAMY
Niektóre osoby z rozszczepem mogą wykorzystać swoją sytuację jako okazję do nauczenia się czegoś o sobie, o innych ludziach, okazję zyskania umiejętności, których inaczej by nie zdobyły. Nie każdy młody człowiek z rozszczepem będzie potrzebował pomocy psychologa.
Założenie, że sam fakt wystąpienia rozszczepu kładzie podwaliny pod rozwijającą się osobowość dziecka, wydaje się dziś mocno nieaktualne. Oczywiście, trzeba podkreślić, że sytuacja dziecka z rozszczepem jest w pewnym sensie specyficzna, a jego doświadczenia mogą znacząco odbiegać od tych, które mają jego rówieśnicy. Nie można jednak w pełni przewidzieć, w jakim kierunku potoczy się rozwój psychiczny dziecka. Niektóre osoby mogą wykorzystać sytuację rozszczepu jako okazję do nauczenia się czegoś o sobie, o innych ludziach, okazję zyskania umiejętności, których inaczej by nie zdobyły. Nie każdy młody człowiek...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.
Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.