Rola logopedy w programie implantów ślimakowych

Z praktyki logopedy

Jednym ze specjalistów biorących udział w kwalifikacji chorego do wszczepienia systemu implantu ślimakowego jest surdologopeda. Ma on do spełnienia wiele istotnych funkcji w procesie rehabilitacji pacjenta po wszczepieniu implantów ślimakowych. Celem jego działań jest takie usprawnienie słuchu pacjenta, by mógł korzystać z tego zmysłu w stopniu umożliwiającym mu funkcjonowanie w otoczeniu akustycznym.

Podstawowe zadania surdologopedy w procesie implantacji

Podstawowe zadanie surdologopedy w kwalifikacji chorego do wszczepienia systemu implantu ślimakowego polega na ocenie możliwości słuchowych kandydata do CI.

POLECAMY

Ważnym elementem pracy surdologopedy jest sprawdzenie, która droga dominuje w procesie odbioru dźwięków: słuchowo- -wzrokowa czy wzrokowo-słuchowa.

Jego ocenie podlegają także:

  • zdolność percepcji dźwięków drogą słuchową,
  • umiejętność odczytywania mowy z ruchu warg,
  • rozumienie mowy werbalnej,
  • zdolność produkcji mowy,
  • ocena jakości głosu i autokontroli głośności wypowiedzi,
  • zrozumiałość mowy pacjenta (Upson, Rodrigues 2013).

Wizyty w ośrodku zajmującym się rehabilitacją pacjenta odbywają się w określonych interwałach czasowych i są związane z etapami programowania procesora mowy. Czas trwania programu dostosowuje się do indywidualnych potrzeb użytkownika implantu (Geremek-Samsonowicz 2012). Zakończenie rehabilitacji następuje w sytuacji uzyskania określonych korzyści słuchowych, które satysfakcjonują terapeutę i pacjenta. Oddziaływania logopedyczne są prowadzone do momentu osiągnięcia przez ćwiczącego maksymalnych możliwości urządzenia (Hima 2014).

Charakterystyka poszczególnych etapów rehabilitacji

Rehabilitacja po zastosowaniu systemu implantu ślimakowego składa się z sześciu etapów, które nie są osiągane przez wszystkich pacjentów w tym samym czasie.

Etap pierwszy, nazwany też wstępnym, to edukacja przedoperacyjna pacjenta i jego rodziny oraz aktywacja procesora mowy. Kandydat otrzymuje informacje dotyczące:

  • działania implantu ślimakowego oraz jego użytkowania,
  • przebiegu operacji,
  • procesu rehabilitacji pooperacyjnej.

Etap drugi obejmuje naukę wykrywania obecności dźwięku w otoczeniu lub jego braku. Ćwiczenia te stanowią wyzwanie dla osób z prelingwalną wadą słuchu, ze względu na brak wrażliwości i zdolności koncentracji na sygnałach. Nauka uświadamiania sobie obecności dźwięku w otoczeniu przebiega dwustopniowo poprzez odpowiedź na pytanie, czy pacjent słyszy dany sygnał. Pierwsze ćwiczenia polegają na wykryciu obecności dźwięku, kiedy pacjent jest skoncentrowany i oczekuje go. Utrudnienie stanowią zadania, w których ćwiczący nie spodziewa się bodźca i jest zaabsorbowany innym zajęciem. Przy braku wskazówki sygnał może być niezauważony lub nierozpoznany jako znaczący. Po każdym usłyszanym dźwięku pacjent podnosi rękę, aby zakomunikować percepcję sygnału. W trakcie wstępnych...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. med., logopeda, neurologopeda, surdologopeda, specjalista emisji i higieny głosu. W latach 2006-2015 członek Podlaskiego Programu Implantów Ślimakowych, realizowanego w Klinice Otolaryngologii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. W latach 2009-2015 asystent Zakładu Fonoaudiologii Klinicznej i Logopedii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. W pracy zawodowej zajmuje się rehabilitacją pacjentów implantowanych, laryngektomowanych oraz pacjentów z zaburzeniami głosu i mowy w dysfoniach. Współautorka wielu publikacji z zakresu rehabilitacji słuchu, głosu i mowy u pacjentów po zastosowaniu systemu implantu ślimakowego, fizjologii i patologii głosu oraz rehabilitacji głosu i mowy u pacjentów laryngektomowanych.
    Logopeda, fonoaudiolog. Obecnie kształci się jako protetyk słuchu.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI