Podstawowe zadania surdologopedy w procesie implantacji
Podstawowe zadanie surdologopedy w kwalifikacji chorego do wszczepienia systemu implantu ślimakowego polega na ocenie możliwości słuchowych kandydata do CI.
POLECAMY
Ważnym elementem pracy surdologopedy jest sprawdzenie, która droga dominuje w procesie odbioru dźwięków: słuchowo- -wzrokowa czy wzrokowo-słuchowa.
Jego ocenie podlegają także:
- zdolność percepcji dźwięków drogą słuchową,
- umiejętność odczytywania mowy z ruchu warg,
- rozumienie mowy werbalnej,
- zdolność produkcji mowy,
- ocena jakości głosu i autokontroli głośności wypowiedzi,
- zrozumiałość mowy pacjenta (Upson, Rodrigues 2013).
Wizyty w ośrodku zajmującym się rehabilitacją pacjenta odbywają się w określonych interwałach czasowych i są związane z etapami programowania procesora mowy. Czas trwania programu dostosowuje się do indywidualnych potrzeb użytkownika implantu (Geremek-Samsonowicz 2012). Zakończenie rehabilitacji następuje w sytuacji uzyskania określonych korzyści słuchowych, które satysfakcjonują terapeutę i pacjenta. Oddziaływania logopedyczne są prowadzone do momentu osiągnięcia przez ćwiczącego maksymalnych możliwości urządzenia (Hima 2014).
Charakterystyka poszczególnych etapów rehabilitacji
Rehabilitacja po zastosowaniu systemu implantu ślimakowego składa się z sześciu etapów, które nie są osiągane przez wszystkich pacjentów w tym samym czasie.
Etap pierwszy, nazwany też wstępnym, to edukacja przedoperacyjna pacjenta i jego rodziny oraz aktywacja procesora mowy. Kandydat otrzymuje informacje dotyczące:
- działania implantu ślimakowego oraz jego użytkowania,
- przebiegu operacji,
- procesu rehabilitacji pooperacyjnej.
Etap drugi obejmuje naukę wykrywania obecności dźwięku w otoczeniu lub jego braku. Ćwiczenia te stanowią wyzwanie dla osób z prelingwalną wadą słuchu, ze względu na brak wrażliwości i zdolności koncentracji na sygnałach. Nauka uświadamiania sobie obecności dźwięku w otoczeniu przebiega dwustopniowo poprzez odpowiedź na pytanie, czy pacjent słyszy dany sygnał. Pierwsze ćwiczenia polegają na wykryciu obecności dźwięku, kiedy pacjent jest skoncentrowany i oczekuje go. Utrudnienie stanowią zadania, w których ćwiczący nie spodziewa się bodźca i jest zaabsorbowany innym zajęciem. Przy braku wskazówki sygnał może być niezauważony lub nierozpoznany jako znaczący. Po każdym usłyszanym dźwięku pacjent podnosi rękę, aby zakomunikować percepcję sygnału. W trakcie wstępnych...