Różnorodność i indywidualizm we współczesnej surdologopedii

Temat numeru

Współczesna surdologopedia stawia przed nami nowe wyzwania. Wydaje się też, że są one znacznie bardziej zróżnicowane niż dawniej. Wymagają od specjalistów otwartości na zmiany i zindywidualizowanego podejścia do adresatów działań pomocowych i terapeutycznych.

 

POLECAMY

Determinanty i kierunki działalności w zakresie rehabilitacji słuchowej

Przełomem w polskiej surdologopedii było wprowadzenie w roku 2002 Programu Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków oraz coraz większe możliwości wszczepiania implantów ślimakowych u małych dzieci z głęboką wadą słuchu. Postęp medycyny i techniki miał rewolucyjny wpływ na przebieg rehabilitacji słuchu i mowy, zwłaszcza u dzieci z głębokim niesłyszeniem prelingwalnym. Wczesne wykrycie wady słuchu oraz doskonalsze możliwości protezowania (implanty ślimakowe) z jednej strony pozytywnie wpłynęły na efekty terapii logopedycznej, a z drugiej ujawniły liczne problemy, z którymi musi się konfrontować logopeda. Pacjenci z wadą słuchu, którzy zgłaszają się na terapię logopedyczną, stanowią grupę bardzo zróżnicowaną. Każdy z nich wymaga zindywidualizowanego podejścia terapeutycznego. Obecnie nie głębokość wady słuchu decyduje o możliwościach rozwoju mowy dziecka, ale wybór odpowiedniej protezy słuchowej. Dziecko niesłyszące, przy wczesnym zastosowaniu implantu ślimakowego, staje się dzieckiem funkcjonalnie słyszącym, aczkolwiek metody pracy z dzieckiem głęboko niesłyszącym, które używa aparatów słuchowych, są odmienne od stosowanych w terapii z dzieckiem implantowanym.

W nowej rzeczywistości zmianie uległa również sytuacja szczególnej grupy pacjentów, jaką są niesłyszące dzieci niesłyszących rodziców.

Specjalistyczny Ośrodek Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu PZG w Gdańsku sprawuje kompleksową opiekę nad osobami niesłyszącymi i w różnym stopniu niedosłyszącymi. W stałej rehabilitacji, głównie logopedycznej, posiada stu osiemdziesięciu pacjentów, tzn. tylu pacjentów korzysta miesięcznie ze wsparcia specjalistów. Większość z podopiecznych to dzieci do 6. r.ż. Rodzaj i częstotliwość zajęć terapeutycznych (indywidualnych i grupowych) dobierane są do potrzeb dziecka, a zajęcia odbywają się regularnie. Na terapię słuchu zgłaszają się również dorosłe osoby, które utraciły słuch i korzystają z implantów ślimakowych. W 1994 r. pojawiła się pierwsza pacjentka z implantem. Od tej pory ponad 200 implantowanych osób, głównie małych dzieci z prelin...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Z wykształcenia polonistka, absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego. Od roku 1990 zawodowo związana ze Specjalistycznym Ośrodkiem Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu PZG. Specjalistka w dziedzinie surdologopedii; neurologopeda, logopeda wczesnej interwencji. Od 1992 r. współpracuje z Uniwersytetem Gdańskim. Współautorka opracowania Świat opowiadany oraz trzech poradników, tzw. „gdańskich”: Pierwsze kroki dźwięki słowa, Kiedy świat staje się przygodą, Pasowanie na ucznia. Pasjonuje się językiem migowym.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI