Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ramowy program wspierający uzyskiwanie płynnej mowy przez dziecko
(R. Byrne, Pomówmy o zacinaniu, PZWL, Warszawa 1989)

Artykuły z czasopisma | 15 września 2017 | NR 1
34

DZIEŃ 1.

Skoncentruj się na tym, jak szybko mówisz i czy Twoja mowa nie jest zbyt natarczywa. Spróbuj zmienić jej szybkość i w ten sposób uzyskać nad nią kontrolę. Wypróbuj to na sobie. Wypowiedz, mówiąc sam do siebie, kilka zdań najszybciej, jak potrafisz, oraz w swój zwykły sposób. Potem odwrotnie – mów najwolniej, jak potrafisz, i w zwykły sposób. Spróbuj specjalnie, z własnej woli, mówić wolno przez cały dzień. Czy czujesz się zwykle napięty i odczuwasz stałą konieczność pośpiechu? Postaraj się zauważyć, czy przekazujesz te stany w czasie mówienia.

DZIEŃ 2.

Skoncentruj się na rodzaju używanych przez Ciebie słów. Czy chcesz dużo powiedzieć za jednym razem? Czy używasz skomplikowanych słów? Czy Twoje dziecko Cię rozumie, gdy do niego mówisz? Czy potrafisz mówić do niego prościej?

DZIEŃ 3.

Na podstawie stwierdzeń wynikających z obserwacji w poprzednich dniach przystosuj swoją mowę do wymagań, które uznasz za korzystne. Staraj się mówić wolniej, spokojniej, stosownie do możliwości rozumienia Twojego dziecka.

DZIEŃ 4.

Staraj się zapamiętać, kiedy przerwałeś dziecku mówienie. A może to nie Ty przerywasz swojemu dziecku, ale inni w jego otoczeniu? Zaobserwuj to.

DZIEŃ 5.

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy