Radość uczenia się przez całe życie

Metody terapii logopedycznej

Metoda Marii Montessori jako element terapii gerontologopedycznej

Maria Montessori to włoska lekarka żyjąca na przełomie XIX i XX w. oraz twórczyni systemu wychowania zwanego dzisiaj metodą Montessori, która obecnie jest stosowana na całym świecie w edukacji dzieci. Od kilkunastu lat metoda Montessori znajduje swoich zwolenników również w terapii osób starszych z demencją, afazją czy chorobą Alzheimera.

„Pomóż mi zrobić to samemu”

W centrum pedagogiki M. Montessori znajduje się dziecko, którego rozwojem sterują wewnętrzne potrzeby i któremu odpowiednio przygotowane otoczenie, dostosowane do dziecięcych potrzeb, ma pomóc w samodzielnym, optymalnym rozwoju. Każde dziecko samo wybiera materiał do pracy w konkretnym dniu. Metoda ta zakłada, że maluch uczy się najefektywniej tego, co w danym momencie je interesuje. Dziecko samo decyduje również o miejscu i czasie pracy, ale nie może przeszkadzać innym ani pomagać im, jeśli tego nie potrzebują.

POLECAMY

Podstawowa myśl pedagogiczna Marii Montessori była przeniknięta poszanowaniem godności i unikatowości dziecięcej osobowości oraz zaufaniem do umiejętności percepcyjnych i gotowości dziecka do uczenia się. Główną ideą obrazujące metodę Montessori jest zdanie: „Pomóż mi zrobić to samemu”. Metoda, która pobudza dzieci do aktywnego udziału w procesie uczenia się poprzez zadania, narzędzia i projekty oddziałujące na wszystkie zmysły, ma również zastosowanie w pracy z osobami w podeszłym wieku.

Dlaczego akurat ta metoda?

Metoda jest oparta na zasadach rehabilitacji (M. Montessori stworzyła swoją metodę przede wszystkim dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). Kładzie nacisk na zaangażowanie całej osoby w proces uczenia się poprzez uwzględnianie jej indywidualnych potrzeb i zainteresowań, wykorzystanie specjalnie opracowanych pomocy do doskonalenia percepcji i uczenia się czynności dnia codziennego oraz stworzenia inspirującego i stymulującego otocze...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Neurologopedka, założycielka Fundacji Wsparcia Osób z Zaburzeniami Komunikacji „Między Słowami“ w Gdyni zajmującej się terapią neurologopedyczną i neuropsy­chologiczną osób z afazją. W swojej pracy zawodowej skupia się na terapii grupowej afazji jako wysoce efektywnej formie terapii neurologopedycznej osób po udarach mózgu. Jest pomysłodawczynią zajęć jogi na krześle, zajęć chóralnych i tańca jako elementów wspierających terapię osób z afazją. Od 2015 roku prowadzą także grupowe zajęcia terapeutyczne metodą Montessori dla seniorów z afazją, chorobą Parkinsona i chorobami otępieniami.
    Logopeda specjalista neurologopedii, filolog polski. Jest dyrektorem i współtwór­czynią Fundacji Wsparcia Osób z Zaburzeniami Komunikacji „Między Słowami” w Gdyni zajmującej się grupową terapią afazji. Jej zainteresowania zawodowe skupione są na budowaniu modelu holistycznej pomocy osobom z afazją. Kształci się w kierunku trenerskim w Szkole Treningu Grupowego i Warsztatu Psychologicznego „INTRA” w Warszawie.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI