Przed zabiegiem
Poniższe studium przypadku dotyczy 17-letniej pacjentki z nasilonymi objawami bólowymi i dźwiękowymi (trzaski, szumy) w stawach skroniowo-żuchwowych. Dziewczyna w przeszłości odbywała już leczenie ortodontyczne aparatem stałym. Zostało ono zakończone. Poza założeniem aparatu nie wprowadzono równolegle terapii logopedycznej ani fizjoterapii (jednocześnie na tamtym etapie pacjentka nie zgłaszała żadnych dolegliwości bólowych w stawach). W momencie rozpoczęcia terapii logopedycznej pacjentka była już po wstępnej konsultacji u kolejnego ortodonty oraz fizjoterapeuty. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu logopedycznego z pacjentką stwierdziłam m.in.:
POLECAMY
- zaburzoną pozycję spoczynkową języka (czubek języka pacjentki w pozycji spoczynkowej był ułożony na brodawce przysiecznej i częściowo na wewnętrznej ścianie górnych zębów, na podniebieniu nie spoczywały natomiast boki języka ani mediodorsum),
- zaburzoną fizjologię połykania (ruch języka w kierunku doprzednim, tłoczenie na wewnętrzną ścianę przednich zębów, zwłaszcza górnych),
- wędzidełko języka skrócone w stopniu średnim (wg klasyfikacji Pluty-Wojciechowskiej).
Na podstawie zaleceń ortodonty pacjentka rozpoczęła leczenie fizjoterapeutyczne, a w ramach podjętych oddziaływań terapeutycznych miały znaleźć się również wizyty u logopedy w celu przygotowania do zabiegu frenotomii, a następnie – już po jego przeprowadzeniu – wypracowania w toku terapii prawidłowych wzorców zaburzonych funkcji.
Terapia logopedyczna pacjentki skupiała się wokół następujących celów:
- przygotowania pacjentki do zabiegu frenotomii; omówienia istoty, czasu trwania zabiegu oraz jego znaczenia w zapobieganiu dysfunkcji języka,
- terapii miofunkcjonalnej obejmującej przygotowanie tkanki do zabiegu ora...