Programowanie ćwiczeń przygotowawczych w terapii zaburzeń artykulacji

Z praktyki logopedy

Autorka omawia zasady opracowania ćwiczeń na etapie wstępnym terapii zaburzeń, służących uzyskaniu maksymalnej efektywności oraz jak najlepszemu przygotowaniu dziecka do etapu właściwego – wywołania głoski.

Etap wstępny w terapii zaburzeń artykulacji nazywany jest też przygotowawczym. Obejmuje on wszelkie działania poprzedzające wywoływanie głoski (Jastrzębowska, Pelc-Pękala 2003; Walencik-Topiłko 2005). Głównym celem ćwiczeń proponowanych na tym etapie jest:

POLECAMY

  • wyeliminowanie przyczyn powodujących dane zaburzenie,
  • usprawnienie funkcji, które są zaburzone (są to działania korekcyjne, np. poprawa sprawności warg w przypadku wargowo-zębowej wymowy głosek dwuwargowych),
  • takie przygotowanie innych funkcji, by umożliwić skompensowanie (zastąpienie) funkcji działającej nieprawidłowo (działania kompensacyjne, np. usprawnienie percepcji wzrokowej i dotykowej w przypadku niedosłuchu).

Do ważnych funkcji okresu obejmującego etap przygotowawczy należy również nawiązanie kontaktu z pacjentem, wypracowanie określonego schematu postępowania podczas zajęć terapeutycznych (oraz w domu, jeśli terapia zakłada pracę w domu), a także ustalenie zasad zachowania na zajęciach terapeutycznych.
Nazwa ćwiczeń, „wstępne” a nawet „przygotowawcze”, sugeruje, że powinny się one pojawiać wyłącznie podczas kilku, kilkunastu początkowych spotkań terapeutycznych. Takie pojmowanie tego terminu jest zbytnim uproszczeniem. Podobnie jak teza, że ćwiczenia te wykonuje się wyłącznie jako rozgrzewkowe podczas pierwszych minut spotkania terapeutycznego.

Ćwiczenia wstępne w terapii zaburzeń artykulacji

Tradycyjnie za ćwiczenia wstępne uznaje się grupy ćwiczeń oddechowych, sprawności narządów mowy, fonacyjnych i słuchowych. Podchodząc bardziej szczegółowo, także: ćwiczeń kinestezji oralnej, funkcji psychicznych, motoryki całego ciała, percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej i orientacji przestrzennej (Walencik-Topiłko 2005). Ale nie jest to zbiór zamknięty. Skoro ćwiczenia przygotowawcze mają za zadanie usunięcie przyczyn zaburzeń oraz jak najlepsze przygotowanie poszczególnych funkcji pacjenta, to każde postępowanie, które ułatwi prowadzenie terapii i uzyskiwanie pożądan...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum. w zakresie językoznawstwa, filolog polski, logopeda i neurologo­peda, adiunkt w Katedrze Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego od 2008 r. Jako logopeda pracuje od 2002 r.; obecnie w Poradni Ortodontycznej Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, w ramach programu ortodontycznej opieki nad dziećmi z wrodzonymi wadami części twarzowej czaszki prowadzi diagnozę i terapię logopedyczną m.in. osób z rozszczepami. Autorka monografii Fleksja werbalna w mowie dzieci pięcioletnich (2011) oraz artykułów z zakresu diagnozy, terapii logopedycznej i lingwistyki.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI