Przede wszystkim należy podążać za dzieckiem. Choć brzmi to bardzo tajemniczo, to dziecko autystyczne może nas poprowadzić… Pierwszy raz z autyzmem jako terapeuta – logopeda spotkałam się w latach 90., było to doświadczenie na początku drogi zawodowej i, niestety, traumatyczne zarówno dla dziecka, jak i dla mnie. W czasie 20 lat pracy zauważam wyraźny wzrost liczby dzieci z chorobami psychoneurologicznymi, który w moim przekonaniu nie wynika jedynie z większej świadomości i wiedzy społecznej na temat spektrum autyzmu. Na podstawie analizy wywiadów z rodzicami wybrałam symptomy występujące od 0. do 3. roku życia, które mogły świadczyć o zaburzeniach rozwojowych moich pacjentów: zaburzony, niespokojny sen, silne kolki, bezdech, silne stany lękowe, duża płaczliwość, brak reakcji na otoczenie (obojętność, brak wspólnego pola uwagi), brak aktywności zabawowej, brak rozwoju mowy, nietypowe upodobania pokarmowe, przedłużający się trening czystości. Obserwowanie pierwszych symptomów budzi niepokój rodziców, intuicyjnie wyczuwają, że dziecko ma problem. Jednak wczesna i trafna d...
Podążaj za dzieckiem,
czyli jak prowadzić terapię metodą prof. Alfreda Tomatisa?
Dlaczego metoda prof. Alfreda Tomatisa pełni funkcję „jedynie” i aż wspierającą i dlaczego może wpływać na rozwój mowy? Można byłoby również zapytać, czy metoda audio psycho-lingwistyczna może współgrać z innymi terapiami? W moim przekonaniu jest to możliwe, ale działania muszą być dobrze i rozsądnie planowane.