Przede wszystkim należy podążać za dzieckiem. Choć brzmi to bardzo tajemniczo, to dziecko autystyczne może nas poprowadzić… Pierwszy raz z autyzmem jako terapeuta – logopeda spotkałam się w latach 90., było to doświadczenie na początku drogi zawodowej i, niestety, traumatyczne zarówno dla dziecka, jak i dla mnie. W czasie 20 lat pracy zauważam wyraźny wzrost liczby dzieci z chorobami psychoneurologicznymi, który w moim przekonaniu nie wynika jedynie z większej świadomości i wiedzy społecznej na temat spektrum autyzmu. Na podstawie analizy wywiadów z rodzicami wybrałam symptomy występujące od 0. do 3. roku życia, które mogły świadczyć o zaburzeniach rozwojowych moich pacjentów: zaburzony, niespokojny sen, silne kolki, bezdech, silne stany lękowe, duża płaczliwość, brak reakcji na otoczenie (obojętność, brak wspólnego pola uwagi), brak aktywności zabawowej, brak rozwoju mowy, nietypowe upodobania pokarmowe, przedłużający się trening czystości. Obserwowanie pierwszych symptomów budzi niepokój rodziców, intuicyjnie wyczuwają, że dziecko ma problem. Jednak wczesna i trafna d...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.
Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.