Pomoc logopedyczna udzielana dziecku z jąkaniem i jego rodzinie jest rozwinięta na świecie w różnym stopniu i przybiera rozmaite formy. W zależności od tradycji panującej w danym kraju, od poziomu zaawansowania stosunkowo młodej dziedziny naukowej, jaką jest logopedia, oraz od przyjętych rozwiązań systemowych opieka logopedyczna wygląda nieco inaczej w Azji, Europie, Ameryce Północnej, Południowej czy w Australii. Wspólnym mianownikiem jest coraz powszechniejsza świadomość potrzeby wdrażania wczesnej interwencji logopedycznej – zapewnienia profesjonalnej konsultacji logopedycznej możliwie jak najszybciej po wystąpieniu objawów jąkania, dostarczenie rodzicom rzetelnych informacji oraz włączanie ich w proces postępowania terapeutycznego, o ile to okaże się konieczne. Co więcej – wyraźnie zauważalne jest coraz lepsze przygotowanie logopedów do wdrażania interwencji terapeutycznej we współpracy z rodzinami dzieci z zaburzeniami płynności mowy. Najbardziej dostrzegalne współcześnie tendencje w logopedii w odniesieniu do jąkania u małych dzieci to: podejmowanie działań profilaktycznych, wczesna interwencja terapeutyczna oraz maksymalne wykorzystywanie zasobów rodziny w procesie terapii. Badanie ankietowe przeprowadzono drogą elektroniczną (e-mail), a dane pozyskano od logopedów specjalizujących się w terapii zaburzeń płynności mowy z ponad 40 państw na świecie. Wybrane przykłady z 20 krajów zostały skrótowo zaprezentowane w tabeli.
Dostęp do pomocy logopedycznej w państwach, których przedstawiciele wzięli udział w badaniu, bywa różny. W niektórych krajach wciąż brakuje specjalistów nie tylko z zakresu zaburzeń płynności mowy, lecz także logopedii ogólnej, w innych z kolei logopedzi deklarują, że brak im odpowiedniego przygotowania do pracy z oso...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.
Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.