Od wspomagania mowy do komunikacji werbalnej – pogłębianie relacji z partnerem komunikacyjnym

Temat numeru

Budowanie komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) w celu wspierania rozwoju mowy czynnej osoby ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi to wieloetapowy proces rozłożony w czasie. Prezentujemy oddziaływania w wybranych etapach wspomagania, które opracowano dla dwójki dzieci doświadczających znacznych trudności w zakresie mowy, języka i komunikacji.

Dziękujemy rodzicom Lili i Gawła za podzielenie się zdjęciami oraz informacjami zwrotnymi o znaczeniu i roli komunikacji wspomagającej i alternatywnej w rozwoju mowy ich dzieci.
Brak polskich doświadczeń połączony z lękiem przed nowym i nieznanym obszarem wiedzy (wspomagające i alternatywne sposoby komunikacji) sprawia, że terapeuci i nauczyciele nie poszerzają swojego warsztatu pracy o strategie i pomoce komunikacyjne1.
Niniejszy artykuł prezentuje, jak w toku interwencji AAC opartej na modelu aktywnym2 wprowadzono oddziaływania rozwijające kompetencje komunikacyjne Lili i Gawła. Podejmowane w codziennej praktyce, opisane oraz udokumentowane na materiale wideo strategie AAC3 zwiększyły aktywne uczestnictwo, polepszyły kompetencje komunikacyjne, rozwinęły umiejętność efektywnego porozumiewania się obojga uczestników tych interwencji. Prowadzone oddziaływania poprawiły rozumienie mowy, pozwoliły uzyskać znaczny wzrost wokalizacji, a także rozwinęły mowę artykułowaną w postaci słów i zdań. Umożliwiły również naukę czytania i pisania. 
Współpraca z rodziną ma kluczowe znaczenie, ponieważ osoby o złożonych potrzebach komunikacyjnych muszą otrzymać wystarczające wsparcie, aby uczyć się komunikacji (Beukelman, Mirenda 2013; Tetzchner, Martinsen 2002). Naszym zdaniem, partnerzy komunikacyjni muszą posiadać umiejętności w zakresie aranżowania otoczenia, a także rozwijania zachowań budujących komunikacyjne relacje. Rola partnera komunikacyjnego w pogłębianiu relacji z dziećmi doświadczającymi znacznych trudności w zakresie mowy, języka i komunikacji jest kluczowa. Osoby, które uczą się języka opartego na alternatywnych formach komunikacji, potrzebują partnerów o określonych kompetencjach i umiejętnościach. Kompetencje partnerów stanowią warunek rozwijania ich języka (Grycman, Krasnostawska 2023–2024). Terapia logopedyczna dzieci z autyzmem, niezależnie od tego, czy opanowały umiejętność mówienia, czy też nie, powinna być prowadzona w odniesieniu do kluczowych umiejętności społecznych. Konieczność podjęcia dwutorowych działań terapeutycznych, po pierwsze, nad komunikacją w aspekcie społecznym, i po drugie – nad komunikacją w znaczeniu zachowania językowego, skłania do poszukiwania metodologicznych założeń terapii, w której te dwa cele będą osiągnięte (Tarnawska 2018). Dlatego dostrzegając naturalne wzorce, schematy oraz rutyny realizowane każdego dnia w rodzinie, opisałyśmy oddziaływania wspierające kompetencje komunikacyjne Lili i Gawła.
Podczas projektowania oddziaływań wspomagających kompetencje komunikacyjne towarzyszyły nam następujące pytania:

POLECAMY

  1. Jakie oddziaływanie wspomagające zaproponować pierwsze?
  2. Jak uczyć Lilę, że dorosły jest źródłem zaspokojenia potrzeby? W jakich sytuacjach? Za pomocą jakich lubianych aktywności?
  3. ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, dyplomowany neurologopeda, specjalista AAC. Założycielka i kierownik Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie. Stypendystka Prentke Romich Scholarship. Konsultantka wiodąca „Sieci instytucji pomagających dzieciom niepełnosprawnym – alternatywne i wspomagające metody porozumiewania” przy UNDP Umbrella Project. Przewodnicząca Komitetu Krajów Rozwijających ISAAC (International Society for Augmentative and Alternative Communication). Ekspert projektu „Aktywni niepełnosprawni – narzędzia wsparcia samodzielności osób niepełnosprawnych” oraz współautorka instrumentu „System wsparcia osób o złożonych potrzebach w komunikowaniu się wymagających wspomagających i alternatywnych metod komunikacji AAC”, zarządzanych przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, PFRON, PSONI oraz Fundację im. Królowej Polski św. Jadwigi. Członek pierwszej Polskiej Rady ds. AAC i ETR. Jest autorką licznych książek i artykułów dotyczących problematyki komunikacji wspomagającej. Realizuje cykl szkoleń „Model wykorzystywania AAC w praktyce edukacyjnej szkół i rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacji” oraz wykłada na terenie całej Polski. Obejmuje opieką merytoryczną kilkanaście ośrodków i szkół na terenie całego kraju. Jest administratorem strony Facebook dr Magdalena Grycman: https://www.facebook.com/drMagdalenaGrycman oraz grupy Wsparcie dla AAC: https://www.facebook.com/ groups/693959720801498.

    Neurologopeda, terapeuta IE, terapeuta AAC, terapeuta SI, właściciel Centrum Terapii Neurologopedycznej – CTN w Gdańsku. W pracy terapeutycznej bliskie jest jej towarzyszenie osobom niemówiącym w budowaniu indywidualnych systemów komunikacyjnych, wspomaganie procesu nauki mówienia, a także łączenie nauki języka z procesami myślowymi. Od dziewięciu lat prowadzi centrum terapeutyczne, w którym dzieci z dużymi trudnościami rozwojowymi otrzymują całościową pomoc. Jest administratorem strony internetowej CTN: https://www.facebook. com/profile.php?id=100063739055802 oraz http://instagram.com/ctn. logopedia?isgh=MWYyNGJheHM1cTg3dQ%3D&utm_source=q.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI