Znaczenie mowy a rytm i intonacja
„Rytm jest podstawą każdego ruchu zorganizowanego w czasie” – pisze dr Zofia Kułakowska (Kułakowska 2003). Mówimy, kiedy chcemy coś wyrazić lub zareagować na jakieś wydarzenie. W tym sensie znaczeniem mówienia jest przekazanie nie tylko informacji za pośrednictwem elementów lingwistycznych, ale też przez walory słuchowe i wizualne zawarte w rytmie, intonacji, natężeniu dźwięku, tempie, pauzach czy intencjach mówiącego.
POLECAMY
Zanim dziecko zacznie mówić, płacze, głuży i gaworzy.Pierwsze istotne znaczeniowo słowa wypowiada pomiędzy 9. a 12. miesiącem życia. Uczy się wówczas, jak manipulować rytmem i intonacją, jak nadawać różne znaczenia słowu. Kiedy np. mówi „mama”, może mieć na myśli: „Mamo, przyjdź” lub „Mamo, nie odchodź” albo „Mamo, jeśli się nie pospieszysz z jedzeniem, będę krzyczeć”. Każda mama dość szybko uczy się interpretować te schematy.
Cele stosowania metody werbo-tonalnej
W metodzie werbo-tonalnej (metodzie w-t) na początku pracuje się nad wywołaniem głosu i prozodią mowy. Metoda została opracowana przez profesora Petara Guberinę w latach 50. ubiegłego wieku w Centrum SUVAG w Zagrzebiu (obecnie w Chorwacji) i jest stosowana na całym świecie. Do Polski sprowadziła ją dr Zofia Kułakowska. W 2009 r. rozpoczęło się szkolenie terapeutów w zakresie metody przez 5 trenerów z Polski.
Terapeuta stosujący omawianą metodę stymuluje rozwój motoryki oraz zmysłu równowagi dziecka poprzez specjalnie dobrane schematy ruchowe. Dzięki temu udaje mu się uwrażliwić słuch i usprawnić komunikację językową dziecka. Osiągnięciu właśnie tego celu służy łączenie ruchu ciała i rytmu muzycznego.
Zastosowanie metody werbo-tonalnej
Metoda werbo-tonalna jest wykorzystywana w pracy z dziećmi od momentu potwierdzenia wady słuchu aż do osiągnięcia przez nie wieku szkolnego. W Zagrzebiu jest praktykowana również w terapii niedosłyszących dorosłych. Specjaliści z Zagrzebia najczęściej nie czekają, aby sprawdzić, czy dz...