Logopedia wobec przemian kulturowych i cywilizacyjnych współczesnego świata

Temat numeru

Zachowania językowe człowieka zawsze są uwarunkowane okolicznościami historyczno-kulturowymi świata, w którym żyje, specyfiką grupy społecznej, w której się wychowuje, a także etapem rozwojowym, na jakim się znajduje. Na przełomie XX i XXI wieku, wraz z powstaniem homogenizującego się społeczeństwa informacyjnego, kiedy podstawową rolę w kontaktach międzyludzkich i zdobywaniu wiedzy odgrywają nowe technologie, człowiek staje przed nowymi zadaniami. Powszechność zminiaturyzowanych i interaktywnych mediów wymusza nowe wzorce zachowań i odmienne sposoby przetwarzania informacji w mózgu. Słowo jest coraz częściej zastępowane przez obraz, przez co wcześniejszą dominację lewopółkulowego dekodowania informacji, opartego na procesach sekwencyjnych, zastępuje przetwarzanie prawopółkulowe, oparte na procesach symultatywnych.

Uwagi wstępne

„Nic nie jest takie samo” pisał filozof Alfred Korzybski. Każdy ma własny, niepowtarzalny układ pojęć, który po swojemu projektuje zjawiska rzeczywistości w umyśle. Dzieje się tak dlatego, że zmysły i mózg każdego człowieka funkcjonują w sobie właściwy sposób i budują indywidualne, niedające się do końca porównać doświadczenia, a tkwiące w umyśle każdej osoby układy pojęć mają moc generowania nowych struktur poznawczych. Ludzkie umysły funkcjonują rozmaicie, a te różnice są wynikiem czynników zarówno biologicznych, jak i kulturowych (Korzybski 1958; Grabias 2001).
Jedną z charakterystycznych cech współczesnej cywilizacji jest zwiększanie się liczby osób, które odznaczają się pewną odmiennością, a z powodu trudności w podporządkowaniu się obowiązującym regułom życia społecznego narażone są na społeczną krytykę i wykluczenie. Zachowania, w tym językowe, niespójne z normami kulturowymi, nietypowe, nie zawsze jednak świadczą o zaburzeniu, mogą bowiem wynikać ze szczególnego profilu rozwoju umysłu, uwarunkowanego zarówno biologiczną różnorodnością poszczególnych jednostek, jak i specyfiką procesu ich socjalizacji we współczesnym, szybko zmieniającym się świecie. Skutkiem psychicznej odmienności, zwłaszcza w konserwatywnym społeczeństwie, są trudności człowieka z identyfikacją siebie, wchodzeniem w rozmaite role społeczne, zwiększaniem własnej niezależności i sprawności w relacjach społecznych, osiąganiem pewności siebie i zaufania do samego siebie (Schaffer 2006), prowadząc w skrajnych sytuacjach do wiktymizacji, uzależnień, stanów depresyjnych, jadłowstrętu psychicznego, zachowań suicydalnych i innych schorzeń psychicznych. Ten narastający problem wymaga nowych, systemowych rozwiązań wypracowanych na gruncie różnych nauk, w tym również logopedii. 
Jak wiadomo, szczególne znaczenie dla rozwoju każdej jednostki mają doświadczenia związane z okresem rozwoju. Główne zadanie, przed którym staje wówczas człowiek, niezależnie od kultury, to „zintegrowanie swojego zachowania”, „uformowanie” osobowości w obrębie określonej rzeczywistości społecznej. W okresie dorastania jednym z ważniejszych problemów człowieka jest relacja między jego indywidualną świadomością a społecznymi postawami, które mogą sprzyjać lub przeszkadzać mu w zdobywaniu doświadczeń życiowych, rozwijaniu zdolności i aktualizacji potencjału poznawczego. Badania dowodzą, że wpływ środowiska ma także duże znaczenie w pozytywnej i trwałej modyfikacji kierunku rozwoju oraz funkcjonowania jednostki w przypadku, gdy obciążona jest czynnikami biologicznymi. W sytuacjach społecznej dezaprobaty wobec odmiennego funkcjonowania człowieka dochodzi do utraty potencjalnych jego zdolności, ponieważ społeczne nastawienie i środowiskowa stymulacja odgrywają istotną rolę w aktywizacji i ukierunkowaniu procesów neuroplastyczności i neurokompensacji umożliwiających skuteczną socjalizację człowieka (Panasiuk 2017).

POLECAMY

Ludzka neuroróżnorodoność

Pod względem anatomiczno-fizjologicznym zdrowe ludzkie mózgi są do siebie podobne, ich strukturalno-czynnościowe właściwości stanowią o inherentnych cechach gatunku ludzkiego. Jednak badanie procesów neurofizjologicznych nie pozwala na pełne zrozumienie indywidualnego umysłu, którego istotą jest jednostkowo specyficzna struktura relacyjna przyjmowanych przez mózg stanów mentalnych wynikających z niepowtarzalnej historii każdej jednostki. Wyjaśnienie relacji zachodzących między następującymi po sobie stanami mentalnymi możliwe jest tylko przy uwzględnieniu tych indywidualnych historii jednostek, łącznie z intencjonalnymi odniesieniami stanu ich umysłu do stanów...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI