Logopedia a osoby LGBTQ+ –feminizacja głosu u osób transpłciowych i różnorodnych płciowo

Polska adaptacja i walidacja Kwestionariusza Samooceny Głosu dla Transpłciowych Kobiet

Z praktyki logopedy

Dotychczas społeczność osób LGBTQ+ pozostawała w dużej mierze niezauważona przez środowisko polskich logopedów. A jednak, jak pokazują doświadczenia praktyków w Europie Zachodniej, w Stanach Zjednoczonych oraz w Australii, afirmująca terapia głosu może być jednym z ważnych etapów tranzycji, czyli procesu, który prowadzi do dopasowania brzmienia głosu do odczuwanej tożsamości płciowej. Istnieje pilna potrzeba zapoznania logopedów ze światowymi standardami w tym zakresie.

Terminologia

W ostatnich dziesięcioleciach definicje takich pojęć jak „transseksualizm” czy „transpłciowość” wielokrotnie się zmieniały (por. ICD-10 1990; DSM-5 2013 i wcześniejsze wersje). Obecnie przyjmuje się, że uczucie niezgodności między płcią przypisaną przy urodzeniu a tożsamością płciową nie jest zaburzeniem psychicznym (ICD-11 2018; Grabski i in. 2020). Najnowsza wersja Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób Światowej Organizacji Zdrowia ICD-11 nazywa to zjawisko „niedopasowaniem płci” (gender incongruence) i klasyfikuje je w kategorii nie chorób, lecz „stanów związanych ze zdrowiem seksualnym”. Niedopasowanie płci zdefiniowane zostało przez ekspertów Światowej Organizacji Zdrowia jako wyraźna i trwała niezgodność między doświadczaną płcią a płcią przypisaną (ICD-11 2018). Oznacza to, że pacjent odczuwa stały dyskomfort psychiczny i niedopasowanie wynikające z płci, z którą się utożsamia i którą odczuwa, a płcią stwierdzoną przy narodzinach na podstawie wyglądu genitaliów i zapisaną w metryce. Z kolei w obecnie obowiązującej klasyfikacji Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-5 z 2013 r. termin „transpłciowość” zastąpiono terminem „dysforia płciowa” (gender dysphoria) i zdefiniowano, że „manifestuje się ona na wiele sposobów, w tym poprzez silne pragnienie bycia traktowanym jako osoba należąca do drugiej płci lub silne pragnienie pozbycia się swoich cech płciowych, lub poprzez silne przekonanie, że osoba ma uczucia i reakcje typowe dla drugiej płci” (DSM-5 2013). Uogólniając, tożsamość płciowa (nazywana też identyfikacją płciową) to subiektywne poczucie przynależności do danej płci (lub do żadnej płci), które nie ma jednoznacznego związku z anatomiczną budową narządów płciowych (Grabski i in. 2020). Szczególnie dobrze wiedzą to właśnie osoby transpłciowe. Atrybuty kobiecości i męskości, poczucie przynależności do płci męskiej, kobiecej, a nawet do żadnej z nich, wykraczają daleko poza anatomię.
Identyfikacja z daną płcią wykształca się we wczesnym dzieciństwie i stanowi jeden z podstawowych elementów tożsamości każdego człowieka. Szeroko pisali o tym Sigmund Freud czy Erik Erikson oraz liczni psychiatrzy, psychoanalitycy i psycholodzy rozwoju człowieka (zob. Rawa-Kochanowska 2011). Zrozumiałe wydaje się zatem, że odczuwanie niedopasowania tożsamości płciowej do płci biologicznej może (ale nie musi!) prowadzić do trwałego dyskomfortu i cierpienia. By je zmniejszyć lub zniwelować, transpłciowy pacjent przechodzi przez wieloetapowy, zindywidualizowany proces tranzycji. Tranzycja nie oznacza faktycznej zmiany płci. Oznacza dopasowanie cech fizycznych ciała do odczuwanej tożsamości...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    dr hab. n. hum.; Fonetyk, surdologopeda. Adiunkt w Zakładzie Logopedii i Emisji Głosu Uniwersytetu Warszawskiego. W ramach specjalizacji odbyła kilka staży w zagranicznych i krajowych ośrodkach klinicznych, akademickich lub naukowo-badawczych: w Poliklince SUVAG w Zagrzebiu, w ZAS w Berlinie, na Wydziale Neofilologii UAM w Poznaniu oraz w IPPT PAN w Warszawie. Jest kierownikiem projektu badawczego finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki, poświęconego opisowi współczesnej wymowy polskiej z wykorzystaniem artykulografii elektromagnetycznej. Autorka dwóch monografii: Wymowa dzieci niesłyszących. Analiza audytywna i akustyczna (2008), Wymowa normatywna polskich samogłosek nosowych i spółgłoski bocznej (2016) oraz kilkudziesięciu artykułów. Członek Zarządu Głównego PTL oraz przewodnicząca Mazowieckiego Oddziału PTL. Prowadzi diagnozę i terapię logopedyczną, m.in. z wykorzystaniem metody werbo-tonalnej. Odznaczona Brązowym Krzyżem Zasługi oraz Medalem KEN.

    Doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku językoznawstwo. Logopedka specjalizująca się w afirmującej, feminizującej terapii głosu u osób transpłciowych i różnorodnych płciowo. Stypendystka Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta: w ramach Junior Research Award 2024-2025 będzie realizować projekt badawczy na Uniwersytecie George’a Washingtona pod kierunkiem prof. Adrienne Hancock. Autorka profilu o logopedii i głosie: instagram.com/femi.voices/.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI