Logopeda i psycholog w pracy z dziećmi z ASD

Metody terapii logopedycznej

Współpraca psychologa i logopedy w zespole wielospecjalistycznym zajmującym się dzieckiem ze spektrum autyzmu może w znaczący sposób wpłynąć na skuteczność terapii, zwłaszcza w dziedzinie komunikacji.

Wprowadzenie

Współcześnie dysponujemy większą liczbą ośrodków, które specjalizują się w diagnozie i terapii osób z autyzmem. Dzięki temu istnieje szerszy dostęp do wszechstronnej i efektywnej pomocy. Rodziny mają wybór. Ośrodki te skupiają się na pełnej diagnozie oraz kompleksowej terapii, dostosowanej indywidualnie do każdego dziecka, tak by miało zapewnioną pełną opiekę specjalistów, którzy będą dbali o podwyższenie poziomu jego funkcjonowania. 
Standardy opieki nad dzieckiem ze spektrum autyzmu zakładają, że najlepszą metodą wspomagającą uczenie się i rozwój małych dzieci z autyzmem jest podjęcie interwencji terapeutycznych, które: 

POLECAMY

  • są wprowadzane na wczesnym etapie życia dziecka, 
  • są prowadzone w ciągu całego dnia,
  • bazują na strategiach terapeutycznych opartych na dowodach naukowych (ang. evidence-based strategies), 
  • zostały dostosowane do indywidualnych potrzeb i mocnych stron dziecka, 
  • skupiają się na podstawowych cechach autyzmu oraz odnoszą się do umiejętności funkcjonalnych (adaptacyjnych) dziecka, 
  • obejmują systematyczne monitorowanie postępów,
  • włączają rodziców (opiekunów) w podejmowanie decyzji dotyczących terapii (National Research Council  2001 [w:] Vivanti, Duncan, Dawson, Rogers 2019). 

Ośrodki terapeutyczne stawiają przede wszystkim na interdyscyplinarne zespoły, w których skład wchodzą współpracujący ze sobą specjaliści. Organizowane są w nich zebrania, które umożliwiają omówienie planów terapii, jej dotychczasowych efektów, przypadków pacjentów, ich historii, diagnoz oraz wynikających z nich potrzeb. Mają one na celu wspólne omawianie trudności, które pojawiają się podczas prowadzenia zajęć, konsultowanie nowych spostrzeżeń...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Logopeda, terapeuta integracji sensorycznej. Prowadzi diagnozę i terapię dzieci z różnymi zaburzeniami mowy, a także diagnozę i terapię dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej w Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej RiM. Pracuje z dziećmi z ASD oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi w terapeutycznym Punkcie Przedszkolnym RiM.

    Psycholożka, psychoterapeutka jungowska. Stosuje narzędzie ADOS-2 podczas procesu diagnostycznego. Ukończyła I i II stopień z metody ESDM. Dyrektor terapeutycznego, Niepublicznego Punktu Przedszkolnego RiM dla dzieci ze spektrum autyzmu. W gabinecie terapeutycznym prowadzi terapię indywidualną z młodzieżą i osobami dorosłymi.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI