Kształtowanie rozumienia języka u dziecka z zespołem Downa

Z praktyki logopedy

Programując terapię, niejednokrotnie poszukujemy sposobów mających na celu usprawnienie procesu kształtowania rozumienia wypowiedzi. Praca nad rozumieniem języka oznacza budowanie każdego rodzaju kompetencji – językowej, komunikacyjnej oraz kulturowej, a także ich użycia w rzeczywistych aktach komunikacji. Język, jako podstawowe narzędzie poznawania świata, buduje myślenie dziecka. Terapia ma na celu stworzenie w umyśle malucha językowego obrazu świata, gdyż to właśnie poprzez język interpretujemy rzeczywistość.

Podejście uwzględniające prymat języka w procesie poznawania świata implikuje konieczność użycia opisu językowego w trakcie działań terapeutycznych. Każdemu działaniu, aktywności dziecka oraz terapeuty towarzyszy słowo, niosące znaczenia, nadające sens sytuacji komunikacyjnej.

POLECAMY

Mówienie i rozumienie są procesami wzajemnie się przenikającymi – nie jest zatem możliwe, by dziecko, które nie mówi, w pełni rozumiało znaczenie kierowanych do niego wypowiedzi językowych. Rozumienie języka u dziecka niemówiącego przebiega według strategii prawopółkulowych – rozpoznawania słów kluczowych, mimiki, gestów, emocji. Maluch rozumie wówczas komunikat, łącząc jego znaczenie z kontekstem sytuacji, na co wpływa również jej powtarzalność – jeżeli mama prosi synka o założenie kurteczki, stojąc w przedpokoju i wskazując wieszak, ten szybko uczy się wiązać określoną postawę, mimikę, melodię słów, gest z odpowiednim działaniem. Dziecko wielokrotnie realizując polecenie, identyfikuje i różnicuje je od innych, wypowiadanych w odmiennych okolicznościach, charakteryzujących się odmienną ekspresją. Automatyzacja reakcji na daną sytuację ze względu na frekwencję jej występowania nie oznacza jednak pełnego rozumienia – dziecko w innej sytuacji może nie rozumieć rzeczownika „kurtka”, a polecenie „Kubusiu załóż kurteczkę”, wypowiedziane przez zabieganą mamę tym razem w kuchni, może być dla malucha niezrozumiałe. Podobnie jak stereotypowa zabawa autkiem nie oznacza rozumienia, do czego służy auto ani nie jest dowodem na stworzenie w umyśle takowego pojęcia. Dziecko może znać dany przedmiot, reagować na polecenie przez wykonanie odpowiedniej czynności, jednak nie oznacza to, iż wytworzyło pojęcie oraz rozumie związek pomiędzy działaniem, osobami i przedmiotami.

Ćwiczenia stymulujące lewą półkulę mózgu są istotnym elementem terapii, gdyż specjalizuje się ona w przetwarzaniu bodźców temporalnych, a zatem także mowy.

Przewagę dekodowania prawopółkulowego obserwuję u wszystkich małych dzieci z zespołem Downa. Jest ona widoczna także u starszych dzieci z Trisomią 21, przejawiających problemy z przetwarzaniem lewopółkulowym.

Oczywiście, u małe...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI