Możliwości terapii zaburzeń komunikacji u dzieci z niepełnosprawnością za pomocą metody integracji sensorycznej

Metody terapii logopedycznej

Jak wygląda zaburzenie natury sensorycznej u dzieci z niepełnosprawnościami? Za pomocą jakich metod integracji sensorycznej należy z nimi pracować, aby je zaktywizować i skupić się na ich doznaniach wielozmysłowych?

Czym jest metoda integracji sensorycznej?

Integracja sensoryczna jest procesem neurologicznym organizującym wrażenia płynące z ciała i środowiska tak, by mogły być wykorzystane do celowego działania, czyli do reakcji adaptacyjnej. Opisany proces opiera się na realizowanym przez mózg rozpoznawaniu, segregowaniu i interpretacji bodźców, a następnie – na łączeniu ich ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami, by odpowiedzieć na wymagania płynące ze środowiska. Informacje te pochodzą z receptorów wzrokowych, słuchowych, przedsionkowych, czyli równoważnych, dotykowych, proprioceptywnych, węchowych i smakowych. Prawidłowo odbierane i przetwarzane informacje sensoryczne mogą być użyte do formułowania percepcji, planowania ruchu, napięcia mięśniowego, postawy, emocji, uczenia się i wielu innych procesów.

Objawy nieprawidłowego przetwarzania sensorycznego u dzieci z niepełnosprawnościami

Rodzaje zaburzeń integracji sensorycznej można zdefiniować ze względu na przyczyny ich powstawania jako pierwotne i wtórne. W pierwszej kategorii widoczne są nieprawidłowo funkcjonujące struktury anatomiczne, takie jak móżdżek, zwoje podstawy mózgu i dróg piramidowych, które przyczyniają się do tworzenia nieprawidłowych odpowiedzi ruchowych. Wtórne przyczyny to zbyt mała liczba doświadczeń motorycznych lub nieprawidłowy rozwój ruchowy. Podobnie odnieść się można do pozostałych zmysłów, gdy dziecko, wykazując się nieprawidłowym odbiorem informacji z pozostałych kanałów, reaguje nieadekwatnie na bodźce.

POLECAMY

Zaburzenia sensoryczne u dzieci z porażeniem mózgowym

Bez względu na różnorodne objawy kliniczne czy uszkodzenia mózgu zaburzony zostaje modyfikacyjny i hamujący wpływ kory mózgowej i ośrodków podkorowych na pierwotne odruchowe wzorce ruchu i postawy. Obserwowane uszkodzenia móżdżku, zwojów podstawy mózgu i drogi piramidowej skutkują nieprawidłowym opracowywaniem informacji sensorycznych, co powoduje powstawanie nieprawidłowych odpowiedzi ruchowych. Na dodatek układ dotykowy, systemy przedsionkowy i proprioceptywny, postrzeganie wizualne i lateralizacja bardzo ściśle łączą się ze sobą, a zaburzenia w ich obrębie powodują wadliwy odbiór bodźców i nieprawidłowe postrzeganie otaczającego świata. Wywołują w efekcie nieprawidłowy obraz rzeczywistości i schematu własnego ciała. Nieprawidłowościom ruchowym towarzyszy niejednokrotnie opóźnienie rozwoju psychoruchowego, występowanie niedowładów kończyn, ruchów mimowolnych, nieprawidłowości o typie niezborności ruchów, zaburzenia zachowania, epilepsja, zaburzenia percepcji wzrokowej i słuchowej, różnego typu nieprawidłowości w rozwoju mowy itp. Skutkiem tego są zaburzenia w kształtowaniu się linii środkowej ciała oraz obustronnej koordynacji.

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego u dzieci z autyzmem

Nieprawidłowości u dzieci z autyzmem obejmują: niezdarny język ciała, ograniczony zakres lub niewłaściwe stosowanie mimiki, szczególne, sztywne spojrze...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Pedagog specjalny, specjalista wczesnej interwencji i terapii pedagogicznej, terapeuta integracji sensorycznej, trener TUS. Absolwentka Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie i Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Od 1999 r. zajmuje się diagnozą i terapią dzieci. Pracownik Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Olsztynie. Przeprowadza diagnozę rozwoju i funkcjonowania małego dziecka, integracji sensorycznej. Prowadzi terapię metodą integracji sensorycznej i terapię widzenia, dbając o rozwój dziecka we wszystkich sferach.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI