Dzieci dotknięte Zespołem Aspergera powinny być objęte opieką logopedyczną od najmłodszych lat, a główny nacisk należy położyć na rozwijanie funkcji komunikacyjnej języka, aby zwiększyć społeczne kompetencje dziecka. Idealna terapia komunikacji powinna rozwijać się wraz z dzieckiem i nadążać za wymaganiami, jakie niesie ze sobą uczestniczenie w życiu społecznym danej grupy wiekowej. Punktem wyjścia terapii logopedycznej musi być szczegółowa pisemna ocena komunikacji werbalnej i niewerbalnej, dokonana przez logopedę i sporządzenie wskazówek do pracy logopedycznej oraz opracowanie programu terapii. Terapię komunikacji najlepiej poprowadzi logopeda, ale wspierać ją muszą na co dzień także rodzice i nauczyciele, którzy zapoznani zostaną ze wskazówkami do pracy logopedycznej i zaleceniami. Ważne jest bowiem stwarzanie okoliczności do wykorzystania poznanych zwrotów i umiejętności w praktyce (np. kupowanie, pożyczanie, proszenie o pomoc, stosowanie różnych stylów wypowiedzi w zależności od osoby i sytuacji). Korzystne jest, jeśli oprócz zajęć indywidualnych odbywać się będą także zajęcia w parach (diadach), aby dziecko z ZA miało okazję przećwiczyć zdobyte umiejętności. W szkole zajęcia logopedyczne dla ucznia z ZA mogą odbywać się w ramach zajęć rewalidacyjnych.
Obszary wymagające stymulacji i terapii logopedycznej u osób z Zespołem Aspergera
- Dialog – naprzemienność wypowiedzi (według napisanego lub narysowanego schematu), kształcenie umiejętności ustosunkowania się do wypowiedzi rozmówcy, poznanie i przećwiczenie repertuaru zwrotów służących inicjowaniu, podtrzymywaniu i kończeniu rozmowy, włączaniu się do zabawy i odchodzeniu od grupy dzieci....