Etapy utrwalania głosek w zaburzeniach artykulacji

Z praktyki logopedy

Indywidualizacja terapii i dostosowanie jej do potrzeb pacjenta jest kluczowe w logopedii, a zachowanie następujących po sobie w odpowiedniej kolejności etapów ma ją optymalizować. Czy zatem kolejność utrwalania głoski ma znaczenie i czy może się ona zmieniać w zależności od potrzeb pacjenta?

Wyznaczenie kolejności następujących po sobie etapów utrwalania wywołanej głoski w postępowaniu terapeutycznym należy do dziedziny metodyki terapii zaburzeń artykulacji. Wydawać by się mogło, że po pierwsze kolejność ta ma już swoją tradycję w literaturze logopedycznej, po drugie proces utrwalania głoski może być postrzegany jako wtórny lub nawet podrzędny wobec np. wywołania jej prawidłowej artykulacji. Powstaje tu również druga kategoria wątpliwości: czy kolejność etapów utrwalania głoski jest istotna i czy może się ona zmieniać w zależności od potrzeb pacjenta? Jeżeli natomiast zachowanie następujących po sobie w odpowiedniej kolejności etapów ma optymalizować terapię, mając znaczenie np. dla szybszego wprowadzenia i szybszej akwizycji danego elementu językowego, to w jaki sposób należy rozumieć wytyczną, stanowiącą niemal dogmat metodyki logopedycznej, mówiącą o potrzebie indywidualizacji terapii i dostosowaniu jej do potrzeb danego pacjenta.

POLECAMY

Podejście zgodne z tradycją

Wyróżnienie podstawowych etapów wprowadzania do systemu pacjenta z dyslalią nowego dźwięku mowy można w praktyce oprzeć na tak zwanym „termometrze/schemacie Charlesa van Ripera”. W swoich publikacjach, między innymi w książce pt. Speech correction. An Introduction to Speech Pathology and Audiology, napisanej we współautorstwie z Robertem L. Ericksonem, Charles van Riper zaproponował następujące etapy jako właściwe dla...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum. w zakresie językoznawstwa, logopeda, adiunkt w Katedrze Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego; w latach 2009–2015 adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej i Logopedii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Przewodnicząca Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego. Jako logopeda pracuje od 1996 r.; specjalizuje się w zakresie emisji i higieny głosu oraz wczesnej interwencji logopedycznej. Prowadzi terapię logopedyczną dzieci z zaburzeniami mowy, pracuje również z dorosłymi z zaburzeniami głosu. Autorka publikacji z zakresu logopedii i lingwistyki, w tym monografii Higiena i emisja głosu mówionego.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI