Dyslalia – podłoże czy wierzchołek góry lodowej?

Współpraca ze specjalistą Otwarty dostęp

Rozważając zagadnienie dyslalii, należy zwrócić uwagę na kilka aspektów. Istotą pierwszego kontaktu z pacjentem jest dostrzeżenie potencjalnie współwystępujących nieprawidłowości, mogących mieć bardzo duże znaczenie w kontekście zgłaszanych trudności.

Sposób realizacji poszczególnych dźwięków mowy jest zależny od wielu czynników, w tym m.in. od uwarunkowań funkcjonalnych i strukturalnych kompleksu ustno-twarzowego, wzorców motorycznych, poziomu rozwoju poznawczego, a także poziomu kompetencji społeczno-emocjonalnych. 

POLECAMY

Wywiad

Studium przypadku niniejszego artykułu dotyczy 5-letniego (5;7) chłopca (dalej: T.). Powodem zgłoszenia na konsultację była prezentowana przez T. wybiórczość pokarmowa. Z wywiadu z matką chłopca uzyskano podstawowe informacje dotyczące: 

  • przebiegu ciąży, porodu oraz stanu dziecka po porodzie,
  • ssania odżywczego i nieodżywczego,
  • rozwoju ruchowego (w tym poziomu aktywności ruchowej) i autostymulacji,
  • rozwoju percepcji wzrokowej i słuchowej,
  • rozwoju mowy (głużenia, gaworzenia, pierwszych słów i zdań),
  • przetwarzania sensorycznego (nad- bądź podwrażliwości zmysłowych),
  • rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego.

Ponadto zebrano szczegółowe informacje dotyczące okresu rozszerzania diety, zauważanych przez rodziców trudności w zakresie karmienia oraz podejmowanych dotychczas strategii radzenia sobie z problemem.
T. urodził się z ciąży pierwszej o prawidłowym przebiegu. Podczas ciąży matka, zgodnie z zaleceniami lekarza prowadzącego, przyjmowała No-Spę i Luteinę.
Chłopiec urodził się w 40. tygodniu ciąży poprzez cesarskie cięcie. Matka podjęła próby karmienia piersią, jednak opisywane trudności: ból podczas karmienia, stany zapalne piersi, nieumiejętność uchwycenia brodawki sutkowej przez dziecko i jego niepokój przyczyniły się do rezygnacji z KP. T. był karmiony mlekiem modyfikowanym, a butelka towarzyszyła mu do ukończenia 2. r.ż. Rozwój ruchowy przebiegał nieharmonijnie. T. w 1. r.ż. był rehabilitowany z powodu zaburzeń dystrybucji napięcia mięśniowego. Z wywiadu wynika, że wykazywał również trudności w zakresie nabywania systemu językowego (pierwsze słowa ok. 2. r.ż.)...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    Neurologopeda, mioterapeuta, terapeuta karmienia, filolog. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, uczestniczka wielu szkoleń i kursów z zakresu układu stomatognatycznego i fizjoterapii stomatologicznej. Pasjonatka mioterapii i holistycznego podejścia do nieprawidłowości występujących w obrębie kompleksu ustno-twarzowego.

    Psycholog dziecięcy i terapeuta karmienia w Centrum Specjalistycznej Diagnozy i Terapii w Pszczynie. Autorka artykułów naukowych na temat zaburzeń odżywiania i pomocy terapeutycznych wykorzystywanych w pracy z dziećmi i młodzieżą. Prowadzi na Instagramie profil o nazwie @owocowy_koktajl.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI