Prowadzenie zajęć Metodą Dobrego Startu

Zajęcia z pomysłem Otwarty dostęp

W czasie zajęć Metodą Dobrego Startu (MDS) prof. Marty Bogdanowicz dzieci kształcą jednocześnie funkcje wzrokowe, słuchowe, dotykowo- -kinestetyczne i motoryczne. Ćwiczenia prowadzą do współdziałania tych funkcji, czyli do rozwoju integracji percepcyjno-motorycznej, co jest głównym celem pracy tą metodą.

Dowiedz się czym jest Metoda Dobrego Startu.

Co sprzyja osiąganiu przez dzieci postępów?

Osoba, która chce skutecznie wykorzystywać MDS, powinna bardzo dobrze znać strukturę zajęć, która jest stała, oraz jasno uświadamiać sobie, czemu służą poszczególne typy ćwiczeń. Zajęcia należy prowadzić systematycznie, czyli 1–2 razy w tygodniu. Czas ich trwania powinien być dostosowany przede wszystkim do możliwości dzieci. Metoda Dobrego Startu może być świetnym narzędziem kształtującym funkcje wzrokowe i słuchowe.

POLECAMY

Struktura zajęć

I  Zajęcia wprowadzające

1. Przywitanie

Prowadzący zwraca się po imieniu do każdego dziecka, witając je np. rymowanką lub po imieniu. Przywitanie można połączyć z uściskiem dłoni lub innym gestem. W kilkuosobowej grupie dobrze sprawdza się znana w całej Polsce piosenka „Witaj, Elu, jak się masz?”, napisana przez Martę Bogdanowicz, a śpiewana na melodię „Panie Janie”. W kilkunastoosobowych oraz większych grupach lepsze są takie sposoby powitania, które zajmują mniej czasu. Wystarczy wręcz kilka sekund skupienia uwagi na dziecku, aby poczuło się zauważone przez nauczyciela i ważne ‒ a o to właśnie chodzi w przywitaniu.

2. Ćwiczenia kształcące orientację w schemacie ciała
Dzieci uczą się wskazywać części ciała, nazywane przez prowadzącego, a nast...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    Absolwentka pedagogiki w zakresie nauczania początkowego, a także studiów podyplomowych z pedagogiki specjalnej i terapii pedagogicznej w Uniwersytecie Gdańskim. Nauczyciel dyplomowany. Zwolenniczka i rzeczniczka dobrze przygotowanego i mądrze prowadzonego nauczania i wychowania integracyjnego. Współautorka i autorka kilkudziesięciu publikacji książkowych wykorzystywanych głównie przez nauczycieli przedszkola i pedagogów specjalnych. Prowadzi zajęcia na kursach dla nauczycieli oraz na studiach podyplomowych, dotyczące głównie Metody Dobrego Startu.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI