Co sprzyja osiąganiu przez dzieci postępów?
Osoba, która chce skutecznie wykorzystywać MDS, powinna bardzo dobrze znać strukturę zajęć, która jest stała, oraz jasno uświadamiać sobie, czemu służą poszczególne typy ćwiczeń. Zajęcia należy prowadzić systematycznie, czyli 1–2 razy w tygodniu. Czas ich trwania powinien być dostosowany przede wszystkim do możliwości dzieci. Metoda Dobrego Startu może być świetnym narzędziem kształtującym funkcje wzrokowe i słuchowe.
POLECAMY
Struktura zajęć
I Zajęcia wprowadzające
1. Przywitanie
Prowadzący zwraca się po imieniu do każdego dziecka, witając je np. rymowanką lub po imieniu. Przywitanie można połączyć z uściskiem dłoni lub innym gestem. W kilkuosobowej grupie dobrze sprawdza się znana w całej Polsce piosenka „Witaj, Elu, jak się masz?”, napisana przez Martę Bogdanowicz, a śpiewana na melodię „Panie Janie”. W kilkunastoosobowych oraz większych grupach lepsze są takie sposoby powitania, które zajmują mniej czasu. Wystarczy wręcz kilka sekund skupienia uwagi na dziecku, aby poczuło się zauważone przez nauczyciela i ważne ‒ a o to właśnie chodzi w przywitaniu.
2. Ćwiczenia kształcące orientację w schemacie ciała
Dzieci uczą się wskazywać części ciała, nazywane przez prowadzącego, a nast...