Chłopiec w wieku 3 lat i 10 miesięcy
Chłopiec został zdiagnozowany w kierunku całościowych zaburzeń rozwoju z wykorzystaniem ustrukturyzowanego wywiadu diagnostycznego, narzędzi: ASRS – wersja dla rodzica oraz ADOS-2 Moduł 2. Diagnoza była wieloetapowa i uwzględniała wykorzystanie narzędzi diagnostycznych ADOS-2 Moduł 2 i ASRS.
ASRS jest przeznaczony do pomiaru zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Kwestionariusz wypełniają rodzice, oceniając zachowanie dziecka w ostatnich 4 tygodniach poprzedzających wypełnienie arkusza. Odpowiadają na 70 pytań, zaznaczając jedną z 5 możliwości (nigdy, rzadko, czasami, często, bardzo często). ASRS obejmuje szeroki zakres zachowań powiązanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, takich jak problemy w zakresie umiejętności komunikacyjnych, deficyty uwagi, trudności w kontaktach z rówieśnikami i z dorosłymi. Uwzględnia również kryteria diagnostyczne ASD z DSM-IV-TR. Kwestionariusz ASRS pozwala dodatkowo diagnozować deficyty w zakresie uwagi, czego nie obejmują główne osie diagnostyczne klasyfikacji zaburzeń DSM. W klasyfikacji im wyższy wynik, tym więcej objawów z kryteriów diagnostycznych ASD.
W kwestionariuszu wypełnionym przez rodziców chłopiec uzyskał wyniki bardzo wysokie w skali relacje społeczne (komunikacja). Niski wynik w skali nietypowych zachowań. W skalach terapeutycznych chłopiec uzyskał bardzo wysokie wyniki w skalach: relacje z rówieśnikami, relacje z dorosłymi, wzajemność społeczna i emocjonalna oraz sztywność w zachowaniu. Wyniki niskie w obszarze: stereotypie, wrażliwość sensoryczna. Obszar uwaga (samoregulacja), nietypowy język rodzice postrzegali jako przeciętne.
Wykonano również badanie z wykorzystaniem narzędzia ADOS-2 Moduł 2.
POLECAMY
A. Język i komunikacja
W obszarze języka i komunikacji u chłopca obserwuje się wysoki poziom języka nieecholalicznego – dziecko używa pełnych zdań w adekwatnym kontekście. Mowę zaburzają jednak liczne agramatyzmy. W ob...