Diagnoza z pomysłem. Studia przypadku dzieci diagnozowanych za pomocą ADOS-2

Z praktyki logopedy

Chłopiec w wieku 3 lat i 10 miesięcy


Chłopiec został zdiagnozowany w kierunku całościowych zaburzeń rozwoju z wykorzystaniem ustrukturyzowanego wywiadu diagnostycznego, narzędzi: ASRS – wersja dla rodzica oraz ADOS-2 Moduł 2. Diagnoza była wieloetapowa i uwzględniała wykorzystanie narzędzi diagnostycznych ADOS-2 Moduł 2 i ASRS.

ASRS jest przeznaczony do pomiaru zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Kwestionariusz wypełniają rodzice, oceniając zachowanie dziecka w ostatnich 4 tygodniach poprzedzających wypełnienie arkusza. Odpowiadają na 70 pytań, zaznaczając jedną z 5 możliwości (nigdy, rzadko, czasami, często, bardzo często). ASRS obejmuje szeroki zakres zachowań powiązanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, takich jak problemy w zakresie umiejętności komunikacyjnych, deficyty uwagi, trudności w kontaktach z rówieśnikami i z dorosłymi. Uwzględnia również kryteria diagnostyczne ASD z DSM-IV-TR. Kwestionariusz ASRS pozwala dodatkowo diagnozować deficyty w zakresie uwagi, czego nie obejmują główne osie diagnostyczne klasyfikacji zaburzeń DSM. W klasyfikacji im wyższy wynik, tym więcej objawów z kryteriów diagnostycznych ASD.

W kwestionariuszu wypełnionym przez rodziców chłopiec uzyskał wyniki bardzo wysokie w skali relacje społeczne (komunikacja). Niski wynik w skali nietypowych zachowań. W skalach terapeutycznych chłopiec uzyskał bardzo wysokie wyniki w skalach: relacje z rówieśnikami, relacje z dorosłymi, wzajemność społeczna i emocjonalna oraz sztywność w zachowaniu. Wyniki niskie w obszarze: stereotypie, wrażliwość sensoryczna. Obszar uwaga (samoregulacja), nietypowy język rodzice postrzegali jako przeciętne.

Wykonano również badanie z wykorzystaniem narzędzia ADOS-2 Moduł 2.

POLECAMY


A. Język i komunikacja 


W obszarze języka i komunikacji u chłopca obserwuje się wysoki poziom języka nieecholalicznego – dziecko używa pełnych zdań w adekwatnym kontekście. Mowę zaburzają jednak liczne agramatyzmy. W ob...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Neurologopeda, logorytmik, glottodydaktyk, oligofrenopedagog; ekspert MEN, posiada I Stopień Specjalizacji Zawodowej z logopedii oraz Certyfikat Zawodowy Logopedy. Prowadzi zajęcia praktyczne i teoretyczne ze studentami studiów stacjonarnych i podyplomowych Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pełni funkcję Przewodniczącej Zarządu Głównego Polskiego Związku Logopedów.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI