Czynniki wpływające na rozwój mowy w kontekście wcześniactwa

Z praktyki logopedy

Wcześniaki mierzą się z problemami wynikającymi z niedojrzałości narządów i funkcji. Autorka omawia specyfikę tych trudności i wskazuje na ich konsekwencje, które mogą mieć wpływ również na późniejsze trudności z nabywaniem mowy.

Kompetencje logopedy z każdym rokiem rozszerzają się, gdyż rehabilitacja jest prowadzona u coraz bardziej zróżnicowanej grupy pacjentów. Wczesna interwencja logopedyczna obejmuje dzieci już od pierwszych chwil ich życia. W świetle badań i praktyki zwraca się dużą uwagę nie tylko na aspekt mowy, ale również na jej podłoże anatomiczne, fizjologiczne i środowiskowe. Wynika to bowiem z faktu, że prymarnymi zdolnościami noworodka są oddychanie, ssanie i połykanie (pobór pokarmu). Funkcje te są pierwotnymi w procesie nabywania nawyków ruchowych – istotnych dla późniejszego rozwoju mowy. Szczególną grupą pacjentów, którzy standardowo powinni być objęci opieką logopedyczną z zakresu wczesnej interwencji już na oddziale neonatologii lub patologii noworodka (chociażby z uwagi na wpływ tego etapu życia na przyszły rozwój mowy), są dzieci urodzone przedwcześnie (Czajkowska 2016, s. 153–154). Noworodki te nie stanowią wcale małej grupy pacjentów, gdyż w Polsce co roku rodzi się coraz więcej wcześniaków, a ich liczba stanowi ok. 8% wszystkich porodów.

POLECAMY

Ratujemy coraz mniejsze i młodsze dzieci, które jeszcze kilka lat temu nie miałyby żadnych szans na przeżycie. W zależności od ukończonego tygodnia i stanu klinicznego wcześniaki spędzają na oddziale szpitalnym od kilku do kilkudziesięciu tygodni. Według nomenklatury Światowej Organizacji Zdrowia noworodkiem urodzonym przedwcześnie (wcześniakiem) jest każde dziecko urodzone między 22. a 37. tygodniem ciąży[1]. Masa urodzeniowa ciała nie jest brana pod uwagę jako kryterium wcześniactwa, choć sama informacja dotycząca tego pomiaru jest niezwykle istotna w ratowaniu życia i leczeniu. Terminem „skrajny wcześniak” określa się noworodki, które urodziły się przed końcem 32. tygodnia ciąży. Im wcześniej dziecko przyjdzie na świat, tym bardziej niedojrzałe posiada struktury i funkcje (Gadzinowski, Kęsiak 2008, s. 1).

Dzieci urodzone przed czasem muszą mierzyć się z szeregiem problemów wynikających z niedojrzałości narządów i funkcji. Ze względu na okres u...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Neurologopeda kliniczny, specjalista wczesnej interwencji logopedycz- nej. Absolwentka Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego. Neurologopeda w Klinice Neonatologii (Oddział Intensywnej Terapii Noworodka oraz Oddział Patologii Noworodka), konsultant na oddziałach pediatrycznych Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku. Właścicielka Neurologopedycznej Rehabilitacji Neonatologicz- no-Pediatrycznej, działającej na terenie Trójmiasta. Wykładowca akademicki na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym i Uniwersytecie Gdańskim. Przewodnicząca Naukowego Koła Logopedów w latach 2017–2019. Specjalizuje się w diagnozie i rehabilitacji neurologopedycznej noworodków, niemowląt i małych dzieci.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI