Niezależnie od różnic w rozwoju językowym między osobami jedno- i dwujęzycznymi nie możemy zapominać o czynnikach, które warunkują przyswajanie języka: kontekst socjolingwistyczny, umiejętności społeczne dziecka, chęć uczenia się nowych rzeczy (Abdelilah-Bauer 2008). W kontekście dwu- lub wielojęzyczności dodatkowymi czynnikami, które wpływają na to, że jedne dzieci porozumiewają się świetnie w dwóch lub więcej języków, a inne mają problemy z mowa, są m.in. wiek, w którym jednostka nabywa języki, ich status, środowisko językowe, tzw. input, oraz komunikacja rodzinna.
POLECAMY
Im wcześniej, tym łatwiej nauczyć się języków?
Wiek, w którym dwujęzyczne dziecko ma kontakt z drugim językiem, jest jednym z podstawowych czynników wpływającym na dwujęzyczność. Wiek decyduje o stopniu opanowania i praktyki języka. Im wcześniej maluch zdobędzie znajomość dwóch języków, tym łatwiej będzie mu je opanować (Kail 2015). Jak wskazuje Köpke (2013), istnieje optymalny okresu dla rozwoju języka u człowieka. Według Lenneberga (1967) okres ten zaczyna się w wieku 2 lat i kończy wraz z końcem plastyczności neuropsychologicznej w okresie dojrzewania.
Zatem zdolność mózgu do kształtowania lub przekształcania połączeń synaptycznych jest najważniejsza w okresie dzieciństwa. Poza tym krytycznym okresem zdolność uczenia się stopniowo maleje (Lennenberg 1967).
Ponadto wiek jest ściśle powiązany z kontekstem nauki języka. Chodzi o to, jak jednostka będzie przechowywać języki (rodzaj pamięci podczas nauki) i jak będą się rozwijać sieci neuronowe (Köpke 2013). W nieformalnym otoczeniu pamięć proceduralna będzie częściej wykorzystywana, co zasadniczo pomoże rozwinąć umiejętności komunikacyjne. W warunkach formalnych uczenie się opiera się na pamięci deklaratywnej poprzez rozwijanie świadomego myślenia o zasadach.
Na przykład u dziecka, które uczy się języka w placówce edukacyjnej, wyróżnia się cztery strategie adaptacyjne. Początkowo maluch nadal mówi w swoim własnym języku, ale stopniowo odkrywa, że osoby wokół niego mówią innym językiem. Następnie wchodzi w okres mutyzmu, trwający od 3 do 4 tygodn...