Zastosowanie logorytmiki w terapii dzieci z rozszczepem podniebienia

Metody terapii logopedycznej

Jakie są możliwości zastosowania logorytmiki w terapii dzieci z rozszczepem podniebienia? Metodę tę należy popularyzować w tym kontekście terapeutycznym, ponieważ jest metodą oddziałującą wielopłaszczyznowo na słuch i sprawność motoryczną pacjenta, a jest to zakres bardzo potrzebny w trakcie pracy z dziećmi rozszczepowymi.

Co to jest logorytmika?

Logorytmika jest jedną z metod interdyscyplinarnych stosowanych w polskiej logopedii. Połączono w niej elementy metodyki logopedii z elementami rytmiki. Już od lat 70. XX w. intensyfikuje ona i wzbogaca możliwości oddziaływania w profilaktyce i terapii logopedycznej w odniesieniu do kształtowania i korygowania komunikacji językowej człowieka. W logorytmice wyróżnia się cztery podstawowe bloki ćwiczeń: ruchowe, słuchowe, pobudzająco-hamujące i słowno-ruchowe. Poniżej scharakteryzowano te, które są najbardziej przydatne w terapii dyslalii rozszczepowej.

POLECAMY

Ćwiczenia napinania i rozluźniania mięśni oraz ćwiczenia koordynacyjne

Opisywane ćwiczenia należą do grupy ćwiczeń ruchowych. Służą efektywnie wypracowywaniu makroruchów (czyli dużej motoryce) jako wzorcowych do wykonywania mikroruchów (w odniesieniu do narządów mowy). Są też przydatne w pracy nad koordynacją (ruchową i słuchowo-ruchową), do kształcenia pamięci ruchowej oraz do budowania, korygowania i automatyzowania ruchu. Dzieci z rozszczepem często wykazują zbyt duże napięcia mięśni obręczy barkowej i klatki piersiowej. Zanim terapeuta przejdzie do pogłębienia oddechu, pacjent powinien zapanowa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI