Zastosowanie logorytmiki w terapii dzieci z rozszczepem podniebienia

Metody terapii logopedycznej

Jakie są możliwości zastosowania logorytmiki w terapii dzieci z rozszczepem podniebienia? Metodę tę należy popularyzować w tym kontekście terapeutycznym, ponieważ jest metodą oddziałującą wielopłaszczyznowo na słuch i sprawność motoryczną pacjenta, a jest to zakres bardzo potrzebny w trakcie pracy z dziećmi rozszczepowymi.

Co to jest logorytmika?

Logorytmika jest jedną z metod interdyscyplinarnych stosowanych w polskiej logopedii. Połączono w niej elementy metodyki logopedii z elementami rytmiki. Już od lat 70. XX w. intensyfikuje ona i wzbogaca możliwości oddziaływania w profilaktyce i terapii logopedycznej w odniesieniu do kształtowania i korygowania komunikacji językowej człowieka. W logorytmice wyróżnia się cztery podstawowe bloki ćwiczeń: ruchowe, słuchowe, pobudzająco-hamujące i słowno-ruchowe. Poniżej scharakteryzowano te, które są najbardziej przydatne w terapii dyslalii rozszczepowej.

POLECAMY

Ćwiczenia napinania i rozluźniania mięśni oraz ćwiczenia koordynacyjne

Opisywane ćwiczenia należą do grupy ćwiczeń ruchowych. Służą efektywnie wypracowywaniu makroruchów (czyli dużej motoryce) jako wzorcowych do wykonywania mikroruchów (w odniesieniu do narządów mowy). Są też przydatne w pracy nad koordynacją (ruchową i słuchowo-ruchową), do kształcenia pamięci ruchowej oraz do budowania, korygowania i automatyzowania ruchu. Dzieci z rozszczepem często wykazują zbyt duże napięcia mięśni obręczy barkowej i klatki piersiowej. Zanim terapeuta przejdzie do pogłębienia oddechu, pacjent powinien zapanowa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum., pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Katedrze Logopedii UG, kierownik Podyplomowych Studiów Emisji i Higieny Głosu UG. Wykształcenie: polonista, językoznawca, logopeda (specjalizacje: neurologopedia, logorytmika, emisja głosu). Od ponad dwudziestu lat zajmuje się logopedią zarówno teoretycznie, jak i praktycznie. Jest autorką licznych publikacji naukowych, a także współautorką podręczników akademickich z logopedii i neurologopedii. Autorka książki Głos jako narzędzie oraz multimedialnych programów terapeutycznych (Czytam i piszę, Multimedialna logorytmika). Prowadzi warsztaty i szkolenia dla nauczycieli i terapeutów z zakresu logopedii i logorytmiki, oraz dla rożnych grup zawodowych z zakresu wystąpień publicznych i komunikacji językowej. Więcej informacji oraz lista publikacji: www.logawt.republika.pl.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI