Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wykorzystanie nowych regulatorów funkcji MFS w pracy logopedy. Część II

Artykuły z czasopisma | 6 marca 2018 | NR 12
710

Połykanie, oddychanie i artykulacja odbywają się we wspólnej przestrzeni narządu żucia. Zaburzenie jednej z tych czynności generuje zmiany warunków rozwoju dla innych, przebiegających w tym samym miejscu. Poniższy artykuł poświęcony został zagadnieniom wpływu prawidłowego połykania na kształtowanie się zgryzu i wymowy. Zawiera opis terapii dwóch pacjentek ze zgryzem otwartym przednim na tle atypowego połykania i zespołu genetycznego Pitta Hopkinsa.

 

Reedukowanie zaburzonych funkcji motorycznych jamy ustnej musi być przestrzegane pod względem kolejności reedukowanych funkcji, ponieważ niemożliwe jest znormalizowanie wzorca połykania bez przywrócenia toru oddychania przez nos jako funkcji podstawowej. Przy zamkniętej jamie ustnej (przy całkowicie zwartych ustach) język spoczywa na podniebieniu dzięki podciśnieniu, które wytwarza się wtedy w jamie ustnej. Tylko w takich warunkach możliwe jest realizowanie prawidłowej funkcji połykania. Prawidłowe połykanie i praca języka są możliwe przy braku ograniczeń wynikających z przyrostu wędzidełka językowego oraz innych, wynikających z nieprawidłowej budowy elementów składowych jamy ustnej i nosowo-gardłowej. Skutkiem nacisku dostarczanego przez język na sklepienie podniebienia oraz sił żucia przekazywanych przez zęby jest głównie poprzeczny rozwój szczęki i sklepienia podniebienia.

W przypadku zaburzeń połykania najskuteczniejszym działaniem jest zastosowanie terapii skojarzonej z wykorzystaniem stymulatora ust, a także zastosowanie guziczków językowych na powierzchni podniebiennej siekaczy górnych do ciągłej stymulacji czubka języka, który jest najbardziej czułym pośród receptorów. W przypadku pacjentów, u których występują już objawy atypowego połykania w postaci zgryzu otwartego, dodatkowo stosujemy urządzenie do leczenia zgryzu otwartego.

Stymulator ust stymuluje mięsień okrężny ust, zmniejsza niekompetencję ust i wydłuża wargę górną. Dezaktywuje nadaktywny mięsień bródkowy.

Ćwiczenia warg, generowane przez stymulator ust, mają bezpośredni wpływ na pozycję języka. Mięśnie języka przesuwają go do pozycji dotylnej. Efekt ten jest związany z odruchem mięśniowym, regulującym aktywność mięśni agonistów i antagonistów.
Urządzenie do leczenia zgryzu otwartego działa przez stymulowanie mięśni żwaczy i zapobiega doprzedniemu tłoczeniu języka między łuki zębowe. Posiada również wypustkę, która stymuluje czubek języka i pobudza jego pionizację.

Przypadek 1
Dziewczynka, lat 7
Diagnoza nominalna: zgryz otwarty przedni. Pacjentka w normie intelektualnej.

Przypadek 2
Dziewczynka, lat 8
Diagnoza nominalna: niesamoistny opóźniony rozwój mowy na tle zespołu Pitta Hopkinsa, upośledzenie umysłowe w stopniu głębokim. W badniu sprawności aparatu artykulacyjnego i przebiegu czynności prymarnych stwierdzono: nieprawidłowy tor oddechowy i poz...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy