Propozycje wykorzystania komunikatora typu BIGmack w pracy pedagoga specjalnego z dzieckiem z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Współpraca ze specjalistą

Praca z dziećmi z głęboką niepełnosprawnością intelektualną nastręcza terapeutom wielu problemów. Część z nich wynika z trudności komunikacyjnych. Bywa, że komunikaty tych dzieci są niedostrzegane lub nierozumiane przez opiekunów.

Ogólna specyfika funkcjonowania dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Możliwości komunikacyjne dzieci, u których zdiagnozowano najpoważniejsze uszkodzenia w obrębie ośrodkowego układu nerwowego, są bardzo zróżnicowane, tak jak same możliwości poznawcze osób z tej grupy. Diagnoza umiejętności tych dzieci jest zawsze diagnozą funkcjonalną, a teoretycznych podstaw do oceny poziomu funkcjonowania oraz planowania pracy pedagogicznej dostarczyć może koncepcja Jeana Piageta. Osoby z głęboką niepełnosprawnością funkcjonują bowiem na poziomie inteligencji sensoryczno- motorycznej, której stadia zostały bardzo dokładnie opisane w literaturze z zakresu psychologii rozwojowej. Oczywiście, trzeba uwzględnić fakt, że niektóre twierdzenia Piageta są podważane i obecnie wielu psychologów zgadza się co do tego, iż w pewnych kwestiach Piaget nie doceniał możliwości małych dzieci (por. Vasta, Haith, Miller 2004). Jednak znajomość sześciu stadiów rozwoju inteligencji sensoryczno-motorycznej oraz umiejętne rozpoznawanie poziomu funkcjonowania dziecka bardzo ułatwia pracę z uczniem z głęboką niepełnosprawnością, nie tylko w zakresie stymulacji umiejętności poznawczych, ale też w zakresie kompetencji społecznych i komunikacyjnych.

POLECAMY

W opisie umiejętności komunikacyjnych dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną kluczowe jest pojęcie intencjonalności. Jak zauważa Maria Piszczek, nauka alternatywnych sposobów moż...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Oligofrenopedagog, tyflopedagog, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Pracownik Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Ziemięcicach, działającego pod patronatem Regionalnej Fundacji Pomocy Niewidomym w Chorzowie. Pracuje z dziećmi ze sprzężonymi niepełnosprawnościami w ramach zajęć wczesnego wspomagania rozwoju oraz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI