Od chóru do solo, czyli odwrotny SLIDING-IN

Autorska metoda terapii dziecka z mutyzmem wybiórczym

Z praktyki logopedy

W jaki sposób można angażować dziecko w werbalną aktywność? Jak pracować z dzieckiem z mutyzmem wybiórczym aby mogło osiągnąć swobodę w komunikowaniu się?

Mutyzm wybiórczy (MW) to zaburzenie lękowe dotyczące lęku przed mówieniem w stosunku do niektórych ludzi, w niektórych miejscach lub sytuacjach. Najczęściej pierwsze niepokojące sygnały rodzice otrzymują z chwilą pójścia dziecka do przedszkola. Zdarza się, że niektórzy opiekunowie już wcześniej sami widzą, że ich dziecko jest bojaźliwe i wycofuje się z kontaktów werbalnych w sytuacjach nowych i w obecności osób nieznanych. Ale dla innych fakt, że ich dziecko nie mówi w placówce oświatowej, jest bardzo dużym zaskoczeniem. Z wywiadu z rodzicami można się dowiedzieć, że niektórzy z nich w dzieciństwie sami zmagali się z lękiem przed mówieniem.

POLECAMY

Przedszkole dla dziecka lękowego z mutyzmem wybiórczym jest miejscem, w którym występuje największe nasilenie lęku przed mówieniem. W nowym otoczeniu, w którym spędza od ok. 5 do 8 godz. dziennie, wszystko staje się lękotwórcze. Nieznane osoby dorosłe, rówieśnicy oraz wiele różnych sytuacji, odgłosów – to wszystko może przerażać lękowego przedszkolaka.

Sytuacja każdego dziecka z MW w grupie jest inna, gdyż u każdego istnieje inna strefa dyskomfortu psychicznego, nie tylko w zakresie komunikacji werbalnej, ale również w zakresie uczestnictwa w zajęciach, współpracy z nauczycielami, współdziałania z rówieśnikami podczas zabawy i zajęć. Ponadto sytuacja osoby z MW w placówce bywa dynamiczna i z czasem może ulegać zmianie – zarówno na lepsze, jak i na gorsze. Niektóre dzieci z mutyzmem wybiórczym nie uczestniczą w chóralnych aktywnościach z grupą, inne nie mają większych trudności w tym zakresie i od samego początku wspólnie z rówieśnikami śpiewają i recytują wierszyki. Natomiast u innych chóralne uczestnictwo jest efektem pozytywnych oddziaływań terapeutycznych i świadczy o stopniowym obniżaniu się poziomu odczuwanego lęku przed mówieniem w przedszkolu. Przykładem tego są poniższe wpisy dwóch mam na grupie facebookowej.

Córka jest obecnie w wieku 3;6 lat...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Logopeda i specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Od ponad 20 lat pracuje w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz w przedszkolach. Jako praktyk od kilkunastu lat zajmuje się skutecznym wspieraniem osób z mutyzmem wybiórczym i ich rodzin. Posiada dużą wiedzę teoretyczną oraz doświadczenie w prowadzeniu konferencji, szkoleń i warsztatów poświęconych temu zaburzeniu. Autorka książki Mutyzm wybiórczy – poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów oraz współautorka opracowania książki Mutyzm wybiórczy – skuteczne metody terapii.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI