Narzędzie ADOS-2 w praktyce diagnostycznej niepsychologa

Z praktyki logopedy

W jaki sposób można wykorzystywać Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu ADOS-2 z perspektywy diagnosty niebędącego psychologiem i kto może wykorzystywać ADOS-2 w badaniach?

Diagnozowanie zaburzenia ze spektrum autyzmu


Zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD, ang. Autism Spectrum Disorder) należy do grupy zaburzeń neurorozwojowych (w artykule termin zaburzenie ze spektrum autyzmu będzie wymiennie stosowany z terminem autyzm). Kryteria diagnostyczne ASD, opisane w klasyfikacjach diagnostycznych DSM-5 (American Psychiatric Association 2013), i ICD-11 (World Health Organization 2018) obejmują trwałe deficyty w zakresie wzajemności społeczno-emocjonalnej, języka pragmatycznego, niewerbalnych zachowań komunikacyjnych wykorzystywanych do interakcji społecznych, a także deficyty w rozwoju, utrzymywaniu i rozumieniu relacji społecznych. Do podstawowych objawów ASD – oprócz jakościowych nieprawidłowości w funkcjonowaniu społecznym – zaliczane są także ograniczone, powtarzalne i stereotypowe wzorce zachowań i zainteresowań. Autyzm jest zaburzeniem heterogenicznym, a objawy mogą się znacznie różnić u poszczególnych osób. Zdolności poznawcze osób z ASD mogą wahać się od obniżonych względem normy dla wieku do bardzo wysokich (Centers for Disease Control and Prevention 2019).

Częstość występowania ASD na świecie szacuje się na ok. 1% populacji (Lai, Lombardo, Baron-Cohen 2014). Od roku 2000 częstość rozpoznawania autyzmu u dzieci wzrosła o ok. 150%, co czyni ASD poważnym wyzwaniem społecznym (Baio i in. 2018). Chociaż ASD może być zdiagnozowane już w wieku 2 lat lub niższym, zgodnie z danymi amerykańskimi większość dzieci z ASD otrzymuje diagnozę w okolicach czwartych urodzin, a w przypadku osób wysokofunkcjonujących – jeszcze później (Baio i in. 2018). Objawy charakterystyczne dla ASD są obecne w ciągu całego życia danej osoby i wpływają na jej doświadczenia osobiste, rodzinne, edukacyjne i zawodowe. Osoby z ASD mogą komunikować się, wchodzić w interakcje, zachowywać się i uczyć inaczej niż większość ludzi. Wiele z nich potrzebuje znacznego wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.

Nie istnieje obiektywna i jednoznaczna metoda diagnozowania autyzmu, dlatego proces diagnostyczny jest złożony, a składają się nań badanie przesiewowe i kompleksowa ewaluacja diagnostyczna. Badania przesiewowe obejmują zwykle badanie kwestionariuszowe albo obserwacyjne, służące wykryciu opóźnień rozwojowych i wskaźników atypowego rozwoju charakterystycznego dla ASD. Narzędzia do badań przesiewowych muszą uwzględniać zróżnicowanie obrazu klinicznego osób z autyzmem zależne od płci, możliwości poznawczych, wieku czy etapu rozwoju (Lai i in. 2014).

Proces diagnozy powinien być interdyscyplinarny i uwzględniać informacje z wielu źródeł, w tym z wywiadu rozwojowego z rodzicem lub opiekunem, z placówek opiekuńczych i edukacyjnych (np. przedszkola), badań obserwacyjnych, wy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI