Mechanizm powstawania jąkania

według dra Krzysztofa Szamburskiego

Z praktyki logopedy

Większość dzieci radzi sobie z trudnościami z zachowaniem płynności mówienia przed rozpoczęciem nauki w szkole. Niektóre jednak mogą wymagać wsparcia terapeutycznego ze względu na utrzymujące się czy nasilające objawy jąkania.

Rozwojowa niepłynność mówienia

U wielu dzieci będących w okresie rozwoju mowy występuje niepłynność mówienia, definiowana w następujący sposób: „Rozwojowa niepłynność mówienia (RNM) to zaburzenie swobodnego przechodzenia od jednego elementu wypowiedzi do drugiego oraz zakłócenie jej tempa i rytmu w następstwie desynchronizacji procesu formowania trzech poziomów wypowiedzi: treści, formy językowej i substancji fonicznej, występujących w okresie intensywnego rozwoju językowego dziecka” (Tarkowski 1992, s. 24).
Większość dzieci w wieku przedszkolnym ma dużą szansę, by poradzić sobie z trudnościami z zachowaniem płynności mówienia przed rozpoczęciem nauki w szkole. Jednak część z nich może wymagać wsparcia terapeutycznego ze względu na utrzymujące i (lub) nasilające się objawy jąkania. Według badaczy przedmiotu, zdecydowana większość dzieci chronicznie jąkających się doświadcza pierwszych jego objawów w okresie od 2. do 6. r.ż. (Guitar 2006; Yairi, Ambrose 2005). W związku z tym należy je wtedy uważnie obserwować i nie ig...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI