Dotykam, więc mówię

Rola zmysłu dotyku w procesie nabywania i rozwoju mowy dziecka z obniżonym napięciem mięśniowym

Z praktyki logopedy

Dotyk, najbardziej pierwotny ze zmysłów, stanowi kompetencję do odbierania, przetwarzania i interpretowania bodźców: kontaktu fizycznego, ucisku, temperatury, ruchu, ciężaru, faktury i innych właściwości obiektów. Za odbieranie bodźców odpowiedzialne są receptory umieszczone w skórze. Skóra stanowi barierę, granicę między światem, wrażeniami dochodzącymi z „zewnątrz” a ciałem.

Dotyk jako pierwszy układ zmysłowy rozwija się w życiu płodowym.

Dotyk odgrywa nadrzędną rolę podczas porodu w porównaniu do innych zmysłów, np. wzroku, słuchu czy smaku. U noworodka jest najlepiej rozwinięty, stanowi także niewerbalne narzędzie komunikacji między dzieckiem a rodzicem i otoczeniem. Dziecko po urodzeniu potrzebuje przede wszystkim dotyku, który wycisza, zapewnia poczucie spokoju i bezpieczeństwa, łagodzi napięcie i stres, pozwala odszukać pierś matki czy smoczek.

POLECAMY

Wpływ dotyku na stan emocjonalny

Profesor Harry Harlow, amerykański psycholog, przeprowadził serię eksperymentów na rezusach, badając m.in. oddziaływanie kontaktu fizycznego, dotyku na rozwój małp. Skonstruował dwie kukły „matki” – jedną drewnianą, drugą – pokrytą miękką tkaniną, obie „dające mleko”. W wyniku obserwacji stwierdzono, że wszystkie małpy, niezależnie od tego, która z matek „dawała” mleko, spędzały większość czasu przy „matce” miękkiej, ciepłej (przy kukle pokrytej tkaniną). Natomiast zwierzęta, które były karmione przez drewnianą atrapę, pozostawiały szmacianą kukłę wyłącznie na czas karmienia.

Ssaki „wychowywane” przez drewnianą „matkę” trawiły pokarm gorzej niż te przebywające ze szmacianą kukiełką. Częściej też obserwowano u nich niestrawność, przez co wolniej przybierały na wadze.

Kiedy małe małpy były wystraszone, w poszukiwaniu bezpieczeństwa chroniły się u szmacianej „matki”. Również po separacji młode kurczowo trzymały się „matki” pokrytej miękką tkaniną. Małe małpki umieszczone w nieznanym pomieszczeniu kierowały się do szmacianej kukiełki, szukały dotyku, ocierając się o nią.

Wyniki eksperymentu z przełomu lat 50. i 60. jasno dowodzą, jak ważna jest rola dotyku w ocenie przywiązania. Eksperyment zwraca uwagę na kojący, „terapeutyczny” wpływ dotyku i stawia go w hierarchii potrzeb wyżej niż np. zaspokojenie głodu1. Reakcja na dotyk jest atawistyczna.

Dotyk a rozwój poznawczy

Dotyk jest zasadniczym zmysłem, który pozwala noworodkowi doświadczać świata. Najbardziej wyczulone na bodźce są dłonie i rejon tw...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta EEG Biofeedback, pracuje w Poradni Logopedycznej NZOZ Pallmed Sp. z o.o. w Bydgoszczy.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI