Diagnoza giełkotu

Z praktyki logopedy

Proces diagnozowania giełkotu obejmuje następujące etapy: rozpoznanie objawów (symptomatologia), wskazanie hipotetycznych przyczyn (etiologia), określenie struktury zaburzenia (patomechanizm), odróżnienie go od zaburzeń podobnych (diagnoza dyferencjalna), ustalenie jednostki zgodnej z klasyfikacjami (nozologia). Dobra diagnoza jest fundamentem efektywnej terapii.

Model diagnozy

W ujęciu systemowym (Tarkowski, Góral-Półrola, Reichel 2016) struktura giełkotu składa się z czynników psychologicznych, lingwistycznych, biologicznych i społecznych oraz relacji między nimi. Pełna diagnoza giełkotu obejmuje wszystkie czynniki oraz relacje między nimi. Najczęściej są jednak oceniane czynniki paralingwistyczne – płynność i tempo mówienia.

POLECAMY

Czynniki lingwistyczne

Diagnosta powinien rozpoznać i usystematyzować popełniane wykryte błędy językowe. Za pierwszoplanowe powinien uznać błędy semantyczne, leksykalne oraz stylistyczne, za drugoplanowe – błędy gramatyczne, za trzecioplanowe – błędy artykulacyjne. Należy ocenić spójność wypowiedzi według wzorów podanych przez Zbigniewa Tarkowskiego (2002):

1. WS = PIP + DPI / SI + DPI
gdzie:

WS – wskaźnik spójności wypowiedzi,
PIP – punkty informacji podstawowej,
DPI – dodatkowe punkty informacji,
SI – ogólna liczba informacji podstawowej występującej w tekście.

2. WNS = LON / PIP + PID
gdzie:

WNS – wskaźnik niepłynności semantycznej,
LON – liczba objawów niepłynnego mówienia,
PIP – liczba punktów informacji podstawowej,
PID – liczba punktów informacji dodatkowej.

Czynniki psychologiczne

Diagnosta stara się rozpoznać zaburzenia procesu myślenia i...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI