Prowadząc zajęcia ze studentami logopedii, stawiam pytanie: Co czuję i jak się zachowuję, gdy słyszę i zauważam u rozmówcy:
POLECAMY
- niepłynności – powtórzenia głosek, sylab, wyrazów, całych fraz, ciche pauzy, bloki, wtrącenia, przedłużenia, powtórzenia głosek, sylab, zmienność tempa mowy,
- napięcie mięśniowe, współruchy (ruchy mimiczne mięśni twarzy, gesty, poruszanie tułowiem lub nogami), problemy z oddechem, unikanie kontaktu wzrokowego, reakcje wycofania.
Najczęściej słyszę odpowiedzi: lęk, współczucie, zakłopotanie, zrozumienie. Przy czym lęk studenci uzasadniają brakiem wiary we własne kompetencje.
Wyniki przeglądów logopedycznych potwierdzają, że terapeuci czują się mniej komfortowo w pracy z osobami doświadczającymi jąkania, gdyż „jąkanie jest jednym z najmniej rozumianych zaburzeń komunikacyjnych” (Sommers, Caruso 1995). Międzynarodowe badania (Leahy i in. 2014) potwierdziły, że na każdym roku studiów niewielka liczba studentów wykazuje szczególne zainteresowanie jąkaniem i płynnością mowy.
Z badań wynika, że jednym z największych wyzwań stojących przed specjalistą zajmującym się jąkaniem jest sprostanie oczekiwaniom osób z jąkaniem oraz dostosowywanie terapii do ich potrzeb (Eggers 2021). Konieczna jest też świadomość, że satysfakcja z terapii, szczególnie w wypadku dorosłych osób z jąkaniem, jest związana z poziomem porozumienia, wspólnym podejmowaniem decyzji i satysfakcją z wyników terapii (Croft 2018). Terapia „w jednym rozmiarze” nie pasuje do wszystkich i dlatego logopedzi powinni nieprzerwanie oceniać efekty swojej interwencji, aby się upewnić, że to, co proponują, jest jednocześnie efektywne i rzeczywiście pomaga ich klientom w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych (Eggers 2021).
Jakie oczekiwania mają osoby doświadczające jąkania – uczestnicy spotkań Klubu J?
- mieć więcej pewności siebie, zacząć swobodniej mówić,
- spotykać inne osoby z jąkaniem,
- nie bać się trudnych sytuacji, np. w sklepie, urzędzie, na poczcie lub gdy trzeba publicznie zabrać głos,
- poznać techniki upłynniania mowy (różnorodne),
- dowiedzieć się więcej o jąkaniu,
- pokonać lęk przed mówieniem,
- opanować stres,
- wymieniać się doświadczeniami,
- rozmawiać nie tylko o jąkaniu.