Życzliwość… czy to łatwe? Rola logopedy w budowaniu relacji z osobami doświadczającymi jąkania

Z praktyki logopedy

„Nie wiedziałam, jak się zachować, gdy poznałam mojego chłopaka, który się jąka. Myślałam, że może się denerwuje? Było mi go żal. Nie wiedziałam, jak pomóc”. Takie słowa słyszę od wielu lat podczas indywidualnych sesji terapeutycznych i grupowych spotkań Klubu J.

Prowadząc zajęcia ze studentami logopedii, stawiam pytanie: Co czuję i jak się zachowuję, gdy słyszę i zauważam u rozmówcy:

POLECAMY

  • niepłynności – powtórzenia głosek, sylab, wyrazów, całych fraz, ciche pauzy, bloki, wtrącenia, przedłużenia, powtórzenia głosek, sylab, zmienność tempa mowy, 
  • napięcie mięśniowe, współruchy (ruchy mimiczne mięśni twarzy, gesty, poruszanie tułowiem lub nogami), problemy z oddechem, unikanie kontaktu wzrokowego, reakcje wycofania.
     

Najczęściej słyszę odpowiedzi: lęk, współczucie, zakłopotanie, zrozumienie. Przy czym lęk studenci uzasadniają brakiem wiary we własne kompetencje.
Wyniki przeglądów logopedycznych potwierdzają, że terapeuci czują się mniej komfortowo w pracy z osobami doświadczającymi jąkania, gdyż „jąkanie jest jednym z najmniej rozumianych zaburzeń komunikacyjnych” (Sommers, Caruso 1995). Międzynarodowe badania (Leahy i in. 2014) potwierdziły, że na każdym roku studiów niewielka liczba studentów wykazuje szczególne zainteresowanie jąkaniem i płynnością mowy. 
Z badań wynika, że jednym z największych wyzwań stojących przed specjalistą zajmującym się jąkaniem jest sprostanie oczekiwaniom osób z jąkaniem oraz dostosowywanie terapii do ich potrzeb (Eggers 2021). Konieczna jest też świadomość, że satysfakcja z terapii, szczególnie w wypadku dorosłych osób z jąkaniem, jest związana z poziomem porozumienia, wspólnym podejmowaniem decyzji i satysfakcją z wyników terapii (Croft 2018). Terapia „w jednym rozmiarze” nie pasuje do wszystkich i dlatego logopedzi powinni nieprzerwanie oceniać efekty swojej interwencji, aby się upewnić, że to, co proponują, jest jednocześnie efektywne i rzeczywiście pomaga ich klientom w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych (Eggers 2021). 

Jakie oczekiwania mają osoby doświadczające jąkania – uczestnicy spotkań Klubu J?

  • mieć więcej pewności siebie, zacząć swobodniej mówić,
  • spotykać inne osoby z jąkaniem,
  • nie bać się trudnych sytuacji, np. w sklepie, urzędzie, na poczcie lub gdy trzeba publicznie zabrać głos,
  • poznać techniki upłynniania mowy (różnorodne),
  • dowiedzieć się więcej o jąkaniu,
  • pokonać lęk przed mówieniem,
  • opanować stres, 
  • wymieniać się doświadczeniami,
  • rozmawiać nie tylko o jąkaniu.
     
...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI