Wykorzystywanie metody strukturalnej w nauce czytania i pisania osób z zaburzeniami komunikacji pisemnej

Z praktyki logopedy

Metoda strukturalna została opracowana na podstawie doświadczeń wieloletniej pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy wykazywali trudności w komunikacji pisemnej. Wysoka skuteczność tej metody została potwierdzona w eksperymentalnych badaniach naukowych prowadzonych na potrzeby pracy doktorskiej realizowanej na Uniwersytecie Śląskim przez autorkę[1]. Wyniki badań pozwoliły na wdrożenie metody strukturalnej w formie produktu Wydawnictwa Komlogo[2]. Warunkiem uzyskania uprawnień do pracy metodą strukturalną jest ukończenie szkolenia i zdobycie certyfikatu. Szkolenie jest prowadzone przez twórczynię metody, obecnie jedynie online przez NPDN Perfektus[3]. Mogą w nim wziąć udział osoby posiadające wiedzę operatywną z zakresu pedagogiki i psychologii rozwojowej, np. nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, pedagodzy, psycholodzy, terapeuci, logopedzi. Po ukończeniu szkolenia uczestnicy zostają wpisani do bazy terapeutów metody strukturalnej[4].

Metoda strukturalna uzyskała rekomendację Polskiego Towarzystwa Dysleksji oraz pozytywne recenzje prof. Marty Bogdanowicz i prof. Ewy Ogrodzkiej-Mazur[5]. Poza Polską metoda jest stosowana w Islandii i Norwegii. Wielu terapeutów metody strukturalnej, stosujących ją w nauczaniu czytania i pisania osób z zaburzeniami w komunikacji pisemnej, informuje o spektakularnych pozytywnych wynikach swojej pracy. 

POLECAMY

Niniejszy artykuł zawiera charakterystykę metody i refleksje związane ze stosowaniem jej narzędzi w praktyce terapeutycznej i pedagogicznej. 

Charakterystyka metody strukturalnej

Metoda strukturalna wraz z Kartami Oceny Czytania i Pisania (KOCP) to spójne rozwiązanie metodyczne przeznaczone do diagnozy i terapii trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania. Karty są standaryzowanym narzędziem diagnostycznym oceny poziomu umiejętności czytania i pisania. Pozwalają na ustalenie, na jakim etapie rozwoju umiejętności czytania i pisania jest dana osoba, a także jakie deficyty funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, motorycznych oraz sfery emocjonalno-motywacyjnej utrudniają ten proces. Nauczyciel lub terapeuta, na podstawie wyników badania narzędziem KOCP, uzyskuje informacje o przyczynach trudności w nauce czytania i pisania. Karty Oceny Czytania i Pisania zawierają wstępny program terapeutyczny i są integralną częścią metody strukturalnej, co umożliwia podjęcie terapii lub nauki czytania i pisania w pełni dostosowanej do potrzeb oraz możliwości osoby uczącej się.

Metoda strukturalna sprawdza się w pracy z osobami z trudnościami w komunikacji pisemnej, u których występują deficyty funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, motorycznych oraz zaburzenia sfery emocjonalno-motywacyjnej. Najczęściej są to osoby z dysleksją rozwojową, dysgrafią, niepełnosprawnością intelektualną, dyslalią, jąkaniem, dyzartrią, afazją, niedosłuchem, niedowidzeniem, ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera, zaburzeniami zachowania i innymi problemami utrudniającymi komunikację pisemną.

Założenia metody strukturalnej

Terapeuta wykorzystujący metodę strukturalną powinien, poza gruntowną wiedzą teoretyczną i operacyjną z zakresu dydaktyki i psychologii rozwojowej, posiadać takie cechy osobowości, które wyzwalają w uczniach i ich rodzicach aktywność, chęć do podejmowania wysiłku, nastawienie na sukces. Powinien cechować się uporem w dążeniu do celu i umieć dostrzec każdy, najmniejszy nawet postęp w nabywaniu umiejętności czytania i pisania przez swoich uczniów. 

Metoda strukturalna opiera się na pięciu elementach: diagnozie, terapii, motywacji, współpracy oraz systematyczności.

Tabela 1. Opis badań zawartych w Kartach Oceny Czytania i Pisania (KOCP)

Numer Nazwa Opis
I Dane osoby 
badanej
W rubrykach wpisywane są odpowiednie dane: imię i nazwisko dziecka, data urodzenia i data badania
II Dane osoby 
badającej
W rubrykach wpisywane są odpowiednie dane: imię i nazwisko, numer licen-
cji oraz podpis diagnosty
A Umiejętność 
czytania 
W tej części diagnozy sprawdzana jest znajomość liter, umiejętność czytania sylab otwartych i zamkniętych,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI