Wykorzystanie zabaw w terapii dyslalii obwodowej u dzieci

Z praktyki logopedy

Zabawa jest główną aktywnością dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zajęcia terapeutyczne wykorzystujące tę metodę zwiększają efektywność podejmowanych działań – również w zakresie terapii dyslalii obwodowej.

Zabawa jako główna metoda pracy z dzieckiem

Terapia dzieci z dyslalią obwodową daje logopedom możliwości rozwinięcia zasobów twórczych dzieci i wykorzystania ich kreatywności poprzez zabawę. Każde zajęcia mogą się stać okazją do stworzenia niesamowitej scenerii zajęć z wykorzystaniem metod zabawowych w pracy z dzieckiem. Ponadto właśnie praca z dziećmi z dyslalią obwodową daje największe możliwości zastosowania zabaw, w tej bowiem uczestniczy dziecko, które zgodnie z definicją zaburzenia ma „tylko trudności w realizacji dźwięków mowy”. Zatem nasz pacjent to dziecko inteligentne, ciekawe świata, chętne do eksperymentowania, otwarte na nasze propozycje rozmaitych zabawy.
Uczeń z dyslalią obwodową ma wiele mocnych stron, które należy wykorzystać w terapii. Najważniejszą z nich jest jego kreatywność. Może to też stanowić duże wyzwanie dla logopedy, któremu każdy logopeda powinien sprostać. Takie dziecko oczekuje, że każde zajęcia będą stanowiły ciekawą propozycję spotkania, będą inne niż poprzednie, będzie się na nich coś działo, dadzą możliwość zabawy dostosowanej do jego wieku i możliwości. Jeśli temu wyzwaniu nie sprostamy, to właśnie najczęściej w przypadku dyslalii usłyszymy, że zajęcia są nudne.
Zabawy logopedyczne wykorzystane w terapii dyslalii obwodowych będą się różniły w zależności od etapu pracy terapeutycznej. Postępowanie terapeutyczne składa się z kilku etapów, których nie można poprzestawiać czy ominąć. Wymienić można główne etapy pracy logopedycznej w dyslalii obwodowej: przygotowawczy, wywołania głoski, utrwalania głoski w różnych pozycjach i automatyzacji głoski. Zatem każdy etap musi mieć swój czas i miejsce w prawidłowo zaprogramowanej terapii dyslalii obwodowej u dzieci i na każdym etapie można wykorzystać elementy zabawy.

POLECAMY

Zabawy na różnych etapach terapii

Z badań własnych, z perspektywy 20-letniej pracy dydaktycznej związanej z kształceniem młodych adeptów logopedii oraz praktyki zawodowej, wynika,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum., neurologopeda, pedagog specjalny, neuroterapeuta Biofeedback, specjalista w zakresie zaburzeń komunikacji w mowie i piśmie u dzieci i dorosłych. Prowadzi zajęcia na studiach logopedycznych i liczne szkolenia dla logopedów. Wieloletni kierownik Studiów Logopedycznych i Neurologopedycznych w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. J. Korczaka i Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Autorka kilkudziesięciu artykułów z zakresu logopedii, dwóch monografii: ,,Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym” oraz ,,Zaburzenia artykulacji u dzieci rozpoczynających naukę szkolną". Założycielka i opiekun merytoryczny Centrum Terapii Dziecka w Warszawie i Otwocku, ekspert w zakresie logopedii i pedagogiki specjalnej w MEN. W praktyce zawodowej specjalizuje się w diagnozie i terapii różnych zaburzeń mowy u dzieci i dorosłych, szczególnie w zakresie wczesnej interwencji logopedycznej, profilaktyki logopedycznej, opóźnienia rozwoju mowy, zaburzeń pochodzenia korowego oraz dyslalii.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI