Zabawa jako główna metoda pracy z dzieckiem
Terapia dzieci z dyslalią obwodową daje logopedom możliwości rozwinięcia zasobów twórczych dzieci i wykorzystania ich kreatywności poprzez zabawę. Każde zajęcia mogą się stać okazją do stworzenia niesamowitej scenerii zajęć z wykorzystaniem metod zabawowych w pracy z dzieckiem. Ponadto właśnie praca z dziećmi z dyslalią obwodową daje największe możliwości zastosowania zabaw, w tej bowiem uczestniczy dziecko, które zgodnie z definicją zaburzenia ma „tylko trudności w realizacji dźwięków mowy”. Zatem nasz pacjent to dziecko inteligentne, ciekawe świata, chętne do eksperymentowania, otwarte na nasze propozycje rozmaitych zabawy.
Uczeń z dyslalią obwodową ma wiele mocnych stron, które należy wykorzystać w terapii. Najważniejszą z nich jest jego kreatywność. Może to też stanowić duże wyzwanie dla logopedy, któremu każdy logopeda powinien sprostać. Takie dziecko oczekuje, że każde zajęcia będą stanowiły ciekawą propozycję spotkania, będą inne niż poprzednie, będzie się na nich coś działo, dadzą możliwość zabawy dostosowanej do jego wieku i możliwości. Jeśli temu wyzwaniu nie sprostamy, to właśnie najczęściej w przypadku dyslalii usłyszymy, że zajęcia są nudne.
Zabawy logopedyczne wykorzystane w terapii dyslalii obwodowych będą się różniły w zależności od etapu pracy terapeutycznej. Postępowanie terapeutyczne składa się z kilku etapów, których nie można poprzestawiać czy ominąć. Wymienić można główne etapy pracy logopedycznej w dyslalii obwodowej: przygotowawczy, wywołania głoski, utrwalania głoski w różnych pozycjach i automatyzacji głoski. Zatem każdy etap musi mieć swój czas i miejsce w prawidłowo zaprogramowanej terapii dyslalii obwodowej u dzieci i na każdym etapie można wykorzystać elementy zabawy.
POLECAMY
Zabawy na różnych etapach terapii
Z badań własnych, z perspektywy 20-letniej pracy dydaktycznej związanej z kształceniem młodych adeptów logopedii oraz praktyki zawodowej, wynika,...