Postaram się opisać zasady, zadania i cele wspólnych działań, bo to jest szczególnie istotne. Warto uświadomić sobie zakres działań dostępnych rodzicom, nierealnych dla terapeuty mowy (co może rodzic – czego nie może terapeuta). Jednak równie istotne jest pytanie dotyczące tego, czego w tym wypadku rodzic nie musi, nie powinien, a nawet nie może robić, bo wykracza to poza jego umiejętności, zaburza rolę rodzica, niekorzystnie wpływa na relację z dzieckiem. Równie ważne są pytania:
POLECAMY
- Jak zmienia się rola terapeuty w przebiegu terapii i rozwoju dziecka?
- Do czego terapeuta powinien zachęcać rodziców i na ile ich wspomagać we współpracy ze szkołą lub z przedszkolem?
- Jak, będąc logopedą, ułożyć współpracę z innymi ważnymi dla dziecka specjalistami – psychologiem, pedagogiem, neurologiem?
Pisząc na ten temat, staram się odnieść do informacji, które uzyskuję w trakcie spotkań z dzieckiem i jego rodzicem w warunkach pracy w poradni, w gabinecie lub specjalistycznej placówce zajmującej się wsparciem i terapią dzieci z afazją2. Postaram się także przytoczyć opinie rodziców, podkreślając rolę ich codziennych oddziaływań i starań. Bardzo inspirujące są kontakty ze Stowarzyszeniem Razem Rozkodujmy Afazję – środowiskiem, które nierzadko przedstawiało swoje potrzeby i inspirowało do konkretnych działań.
Niedokształcenie mowy o typie afazji/DLD jest zaburzeniem komunikacji werbalnej, którego objawy wykraczają poza obszar mowy i języka, choć istotne dla tego rozpoznania są właśnie deficyty rozwoju języka (słownika, morfologii, gramatyki, pragmatyki) i mowy (rozumienie, produkcja). U poszczególnych dzieci objawy trudności są zróżnicowane, np. pod względem nasilenia, ale z założenia mają poważny charakter, co oznacza, że kontakt logopedy z rodzicami dziecka może być długotrwały, a więc ważne jest pozyskanie zaufania z ich strony.
Na początkowym etapie istotna jest diagnoza, rodzice zwykle poszukują wyjaśnienia dotyczącego nietypowego rozwoju dziecka. Badania istotne dla podjęcia decyzji diagnostycznej trwają zwykle długo i powinny być prowadzone...