Wprowadzanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej u dzieci z zaburzeniami mowy i języka

Metody terapii logopedycznej

Co dzieje się z nabywaniem mowy i umiejętności posługiwania się językiem u dzieci, których rozwój wykazuje deficyty? Jakie metody pracy ułatwiają im bądź zastępują mowę? Autorka przekonuje, że terapia metodami komunikacji alternatywnej i wspomagającej w połączeniu z klasyczną terapią logopedyczną wspiera rozwój mowy dzieci z dysfunkcjami.

Chciałbyś dowiedzieć się więcej? Koniecznie przeczytaj artykuł: Rodzaje błędów językowych

Wprowadzenie

Zaburzenia mowy i języka mają wpływ na przyszłą perspektywę życiową dzieci. Komunikacja językowa dziecka odbywa się na wielu poziomach: od rozpoznawania przedmiotu na obrazkach, poprzez ich nazywanie, definiowanie, budowanie zdań, zadawanie pytań, aż po opisywanie i rozmawianie. Proces ten przebiega zgodnie z respektowaniem praw naturalnego nabywania języka. Są to m.in.:

POLECAMY

  • przyswajanie nazw na tle sytuacyjnym,
  • wyróżnianie (poprzez gest, intonację) nazw i wypowiedzi,
  • pobudzanie do powtarzania,
  • rozmawianie.

Praca z tekstem narracyjnym, historyjki, bajki stwarzają warunki do rozwoju sprawności receptywnych, a zwłaszcza rozumienia globalnego, oraz umożliwiają mimowolne przyswajanie m.in. (Panasiuk 2005):

  • niewerbalnych środków wyrażania,
  • poprawnej wymowy, intonacji rytmu,
  • słów, wyrażeń, zwrotów językowych, konstrukcji gramatycznych.

Objawy zaburzeń mowy i języka

U dzieci z zaburzeniami nadawania i dekodowania komunikatów stwierdza się niski poziom funkcjonowania w obszarach związanych z werbalizacją, chociaż niektóre wykazują się nadzwyczaj dobrą pamięcią, zdolnościami rachunkowymi lub muzycznymi. Wyniki badań (Panasiuk 1998) wskazują, że takie uzdolnienia mogą mieć charakter automatyzmu (mogą przebiegać poza udziałem świadomości). Procesy odpowiedzialne za tworzenie norm językowych polegają na aktywnym przetwarzaniu słuchowym, stąd osoby z dysfunkcją przetwarzania i przyswajania mowy mogą popełniać błędy językowe (Tarkowski 1997).

U dzieci z zaburzeniami nadawania i dekodowania komunikatów stwierdza się niski poziom funkcjonowania w obszarach związanych z werbalizacją.

W takim chaosie językowym i komunikacyjnym funkcjonują dzieci m.in. z diagnozą SLI (ang. Specyfic Language Impairment). SLI to specyficzne (wycinkowe i pierwotne) zaburzenia językowe bez konotacji neurol...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI