Tyflologopedia. Pomoc dla osób z niepełnosprawnością wzrokową

Temat numeru

Współczesna logopedia, która należy do młodych subdyscyplin wiedzy, jest tą dziedziną, w której szczególnie wyraźnie przeplatają się wątki teoretyczne, praktyczne, subdyscyplinarne, multidyscyplinarne oraz interdyscyplinarne.

We współczesnej logopedii zauważa się także ukierunkowanie naukowej oraz praktycznej eksploracji na zadanie nadrzędne, którym jest dbałość o prawidłową mowę, rozwój mowy, kształtowanie umiejętności operowania słowem i komunikacją u dzieci, młodzieży i osób dorosłych, uwzględniając normy obecne w języku polskim. Stąd podstawowym celem logopedii polskiej jako dziedziny teoretycznej i praktycznej jest maksymalna koncentracja na poprawności językowej i kompetencjach komunikacyjnych. Przedmiotem zainteresowań jest działanie w tym celu, aby uzyskiwać wysoki poziom kompetencji komunikacyjnych, poprawności mowy i wymowy oraz promować ich rolę w społeczeństwie (Zaorska 2013, s. 199).
Czasy współczesne unaoczniły nowe, nieobecne wcześniej zadania polskiej logopedii, wynikające z aktualnego poziomu rozwoju cywilizacyjnego, nowych kryteriów decydujących o powodzeniu człowieka w życiu osobistym i społecznym. Ich istota polega na dążności do uzyskania możliwie najwyższego poziomu jakości życia, generalnie w aspekcie wartości ekonomiczno-konsumpcyjnych. To powoduje, że współczesny człowiek powinien być osobą dyspozycyjną, mobilną, sprawną psychofizycznie, wykształconą, nienagannie operującą językiem. Takim wymogom nie zawsze są w stanie sprostać osoby z różnymi problemami rozwojowymi, w tym osoby doświadczające konsekwencji zaburzeń mowy (Zaorska 2016). Dlatego badania naukowe oraz wydedukowane na ich podstawie rozwiązania praktyczne należy traktować z wymaganą uwagą, mogą bowiem przyczynić się do ograniczenia skutków zaburzeń mowy w perspektywie indywidualnej i ogólnospołecznej oraz poprawy jakości i efektywności działań terapeutycznych. Dlatego problematyka rozwoju i doskonalenia mowy stanowi znaczący i aktualny problem współczesnej logopedii, tak światowej, jak i polskiej.
Podejmując próbę wskazania tendencji rozwojowych polskiej logopedii, można zasygnalizować niektóre z nich w odniesieniu do trzech obszarów jej zainteresowań teoretycznych i praktycznych. Pierwszym jest obszar logopedii teoretycznej, drugim – logopedii teoretyczno-praktycznej, trzecim – logopedii praktycznej. W obszarze teoretycznym można mówić o wyzwaniach o charakterze strukturalnym, historycznym i terminologiczno-klasyfikacyjnym. W obszarze teoretyczno-praktycznym – o wyzwaniach profilaktyczno-diagnostyczno-terapeutycznych, prawno-organizacyjnych, edukacyjno-specjalizacyjnych i edukacyjno-promocyjnych. W obszarze praktycznym natomiast lokują się wyzwania, któ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Prof. zw. dr hab. nauk humanistycznych, członek Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Na stałe związana z Katedrą Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (Wydział Nauk Społecznych). Profesor tytularny nauk humanistycznych, pedagog specjalny: tyflopedagog, surdopedagog, logopeda; teoretyk i praktyk. Jej zainteresowania naukowe dotyczą zagadnień wspomagania rozwoju, edukacji i rehabilitacji dzieci, młodzieży oraz osob dorosłych z niepełnosprawnością sprzężoną (szczegolnie głuchoniewidomych), niepełnosprawnością słuchową, wzrokową oraz zaburzeniami mowy, także komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Jest autorką ponad 300 artykułow naukowych i popularnonaukowych oraz 11 książek autorskich i 4 pod redakcją naukową, m.in. takich jak: Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2008, Osoba z zespołem wad wrodzonych i jej rozwój – problemy psychopedagogiczne. Studium wybranych zespołów i przypadków, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2011, Niepełnosprawność sprzężona – wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2015.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI