Trudne samogłoski nosowe

Z praktyki logopedy

Dykcja i artykulacja stanowią integralny element emisji głosu. Najczęściej występujące problemy dotyczą realizacji samogłosek nosowych. Zjawisko to uwidacznia się szczególnie podczas odczytywania tekstów.

Kłopoty z nosówkami

Najczęściej występujące problemy dotyczą realizacji samogłosek nosowych. Zjawisko to uwidacznia się szczególnie podczas odczytywania tekstów ćwiczeń. Warto wiedzieć, że wśród języków słowiańskich jedynie język polski zachował rezonans nosowy wśród samogłosek. Już sam ten fakt wydaje się wystarczającym powodem, aby dbać o ich właściwą i staranną wymowę. Tymczasem, kiedy słuchamy radia czy oglądamy telewizję, w wypowiedziach wielu osób, niestety także tych, które powinny być wzorem dla innych (dziennikarze, aktorzy), słyszymy niezgodne z ortofonią warianty realizacji głosek nosowych. Obserwuje się także liczne różnice dialektowo-gwarowe oraz indywidualne. Samogłoski nosowe, jak niewiele innych, są realizowane dość rozmaicie przez różne grupy Polaków, a nawet odmiennie przez różne osoby w tej samej grupie.

POLECAMY

Wymowa samogłosek nosowych w polszczyźnie

Cechą polskich nosówek jest asynchroniczność ich wymowy (w przeciwieństwie np. do synchronicznych nosówek w języku francuskim, gdzie nosowość zaczyna się od początku samogłoski). Głoski te są wymawiane dwutorowo: na początku pojawia się element ustny, a następnie, w drugiej fazie, na skutek obniżenia podniebienia miękkiego dochodzi do rezonansu nosowego.

Źródło: Broszkiewicz Barbara, Jarek Jerzy. Teatr szkolny. Głoski, sylaby, wyrazy, s. 56., Wydawnictwo Europa. Wrocław 2003.


W języku polskim wymowa samogłosek nosowych zależy także od sąsiedztwa innych głosek oraz miejsca w wymawianym wyrazie (śródgłos lub wygłos). Oznacza to najczęściej ich wymowę odmienną od zapisu literowego.

Jak zatem widzimy, samogłoski nosowe wyróżniają się dość wysokim poziomem trudności i skomplikowania. Przysparza to kłopotów szczególnie dzieciom uczącym się czytać i pisać. Czytając tekst na ocenę, często starają się one wymówić każdą głoskę dokładnie tak, jak jest zapisana w podręczniku. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyciele nauczania zintegrowanego na etapie wprowadzania liter „ę”, „ą” zawsze wyjaśniali dzieciom, że poprawna ich wymowa podlega określonym zasadom. Równie ważne jest pilnowanie przestrzegania...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Logopeda, specjalista w zakresie emisji i higieny głosu. W latach 1985–2005 pracował na stanowisku logopedy w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 19 w Toruniu. Od 2004 r. prowadzi zajęcia z emisji głosu na UMK w Toruniu. Od 2010 r. prowadzi zajęcia z przedmiotu Oligofrenologopedia na Podyplomowych Studiach Logopedii UMK w Toruniu. Przeprowadził wiele warsztatów emisji głosu dla nauczycieli szkół podstawowych.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI