Terapia logopedyczna zaburzeń artykulacji

Temat numeru

Celem artykułu jest rozbudzenie kreatywności logopedów, zwłaszcza młodych, i ukazanie korzyści, jakie daje włączenie podstawowych ćwiczeń z zakresu motoryki małej i dużej w terapię logopedyczną zaburzeń artykulacji.

Co z ruchem na zajęciach logopedycznych?

Rozwój dziecka związany jest z doskonaleniem funkcji motorycznych i poznawczych. Na bazie prawidłowego rozwoju ruchowego rozwijają się funkcje wyższe, w tym mowa. Psychomotoryka kształtuje się od chwili naszego urodzenia, a w niektórych ujęciach za początek tego rozwoju uważa się okres prenatalny. Rozwój fizyczno-motoryczny, tak jak i rozwój mowy, przechodzi przez różne stadia, w których dziecko osiąga określony poziom sprawności na bazie już zdobytych umiejętności. Często się zdarza, podczas zbierania wywiadów logopedycznych, że gdy pytamy o rozwój mowy dziecka, rodzice potrafią przypomnieć sobie okres wyrazu czy zdania, a mniej pamiętają okres głużenia i gaworzenia. Podobnie jest z rozwojem ruchowym: często pamiętają kroki milowe w rozwoju motoryki dużej, zatem podają informacje na temat okresu, gdy ich dziecko zaczęło przekręcać się na boki, siadać, raczkować czy chodzić, natomiast zdecydowanie rzadziej podają informacje o rozwoju motoryki małej, np. kiedy ich dziecko zaczęło przekładać zabawkę z jednej rączki do drugiej czy używać chwytu pęsetkowego, chwytając mały przedmiot kciukiem i palcem wskazującym. A okazuje się, że te wszystkie informacje są istotne w ocenie rozwoju dziecka w zakresie zarówno funkcji poznawczych, jak i komunikacji. Jak wiadomo, każde prawidłowo rozwijające się dziecko ma naturalną potrzebę ruchu, która jest motorem jego rozwoju. 
Z moich badań i obserwacji dotyczących pracy terapeutycznej logopedów wynika, że zdobytej wiedzy z zakresu rozwoju psychomotorycznego na studiach logopedycznych często nie włączamy do naszej praktyki logopedycznej. Logopedzi zauważają potrzebę włączenia ruchu w terapię logopedyczną, ale często sądzą, że potrzebna jest im „inna wiedza” na temat różnych metod wspomagania psychoruchowego dziecka niż ta, którą już posiadają. Często myślą o innowacyjnych formach wspomagających terapię logopedyczną, natomiast nie wykorzystują w pełni tych umiejętności i pomysłów na pracę z dzieckiem z zaburzeniami artykulacji, które są oczywiste, znane, a co chyba najważniejsze – lubiane przez dzieci. 
W terapii zaburzeń artykulacji bardzo ważne jest takie zaplanowanie naszego spotkania, aby w ramach jednostki zajęć logopedycznych był czas na oderwanie dziecka od pracy stolikowej czy też pracy przed monitorem komputera. W obecnych czasach bowiem i w sytuacji pandemicznej często większość naszej pracy zdalnej musi się odbywać przed monitorem. Ćwiczenia z zakresu psychomotoryki są podstawą do rozwoju innych obszarów i sfer życia każdego człowieka, a w dobie nadmiernego korzystania z wysokich technologii wydaje się, że powininny zasłużyć na naszą szczególną uwagę. Propozycje ćwiczeń stym...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Dr n. hum., neurologopeda, pedagog specjalny, neuroterapeuta Biofeedback, specjalista w zakresie zaburzeń komunikacji w mowie i piśmie u dzieci i dorosłych. Prowadzi zajęcia na studiach logopedycznych i liczne szkolenia dla logopedów. Wieloletni kierownik Studiów Logopedycznych i Neurologopedycznych w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. J. Korczaka i Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Autorka kilkudziesięciu artykułów z zakresu logopedii, dwóch monografii: ,,Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym” oraz ,,Zaburzenia artykulacji u dzieci rozpoczynających naukę szkolną". Założycielka i opiekun merytoryczny Centrum Terapii Dziecka w Warszawie i Otwocku, ekspert w zakresie logopedii i pedagogiki specjalnej w MEN. W praktyce zawodowej specjalizuje się w diagnozie i terapii różnych zaburzeń mowy u dzieci i dorosłych, szczególnie w zakresie wczesnej interwencji logopedycznej, profilaktyki logopedycznej, opóźnienia rozwoju mowy, zaburzeń pochodzenia korowego oraz dyslalii.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI