Surdotyflologopedia jako strukturalna subdyscyplina logopedii – kluczowe zadania i wyzwania

Temat numeru Otwarty dostęp

Artykuł wprowadza w problematykę surdotyflologopedii jako szczególnej subdyscypliny logopedycznej, od dawna obecnej w strukturze polskiej logopedii, jednak przez dość znaczny okres niezwykle rzadko poruszanej, a nawet na dziesięciolecia niezasłużenie zapomnianej. Jeśli od lat 60. XX w. do początku lat 30. XXI w. pojawiały się jakiekolwiek doniesienia na temat komunikacji osób z równoczesną słuchowo-wzrokową niepełnosprawnością, to obecne one były w zakresie surdotyflo- pedagogiki, a nie surdotyflologopedii. Nastał więc czas, aby kwestie surdotyflologopedii nie tylko ponownie przywołać, odbudować, ale także wpisać w obecny poziom rozwoju naukowego i cywilizacyjnego.

Dylematy terapii logopedycznej osób z równoczesną słuchowo-wzrokową niepełnosprawnością (głuchoniewidomych) należą do niezwykle rzadko eksponowanych w literaturze naukowej, popularnonaukowej i metodycznej, w realizowanym dyskursie teoretycznym, badaniach empirycznych, w wymiarze zarówno historycznym, jak i współczesnym. Taki stan rzeczy wynika nie tylko z uwarunkowań natury statystycznej (stosunkowo niewielka skala rozpowszechnienia tego typu niepełnosprawności wśród ogółu populacji, jak również wśród populacji osób z niepełnosprawnościami), ale także ze skomplikowania tej niepełnosprawności w aspekcie definicyjnym, etiologicznym, diagnostycznym, klasyfikacyjnym, możliwych konsekwencji, potrzeby organizacji i realizacji specjalistycznych oraz spersonalizowanych działań terapeutycznych, uwzględniających determinanty jednostkowe, społeczne i kulturowe. Co prawda surdotyflologopedia, jako subdyscyplina szczegółowa logopedii, obecna jest już w klasyfikacji zaproponowanej przez Leona Kaczmarka i została ujęta jako „porozumiewanie się głuchociemnych” (za: Demelowa 1979, s. 3).

POLECAMY

Z uwagi na fakt zauważalnych zmian cywilizacyjnych rozwój współczesnej nauki, techniki i nowych technologii, doświadczenia i sukcesy profilaktyki oraz diagnostyki medycznej, psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością lub zagrożonego niepełnosprawnością, promowane rozwiązania w obszarze edukacji oraz całożyciowego wsparcia, kwestie wsparcia logopedycznego osobom z równoczesną słuchowo-wzrokową niepełnosprawnością nabierają nowych znaczeń, wymagają reorientacji koncepcyjnych, reorganizacji systemowych, reinterpretacji merytorycznych, w tym dotyczących treści oraz form realizacji działań pomocowych.  

Mając na względzie przywołane argumenty, w dalszych rozważaniach podjęto próbę przedstawienia współczesnej wizji surdotyflologopedii jako elementu struktury współczesnej polskiej logopedii, opartej na paradygmacie nie tylko i nie tyle medycznej percepcji dualnej słuchowo-wzrokowej niepełnosprawności, ale także na paradygmacie społecznego podejścia do potrzeb komunikacyjnych tej kategorii osób oraz regulacji praw im przynależnych, wskazanych m.in. w oenzetowskiej Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych (2006; 2012). 

Główne cele i zadania surdotyflologopedii 

Równoczesna słuchowo-wzrokowa niepełnosprawność (a stosując tradycyjną terminologię – tzw. głuchoślepota) należy do kategorii niepełnosprawności sprzężonych, na ogół złożonych, zwykle istotnie utrudniających rozwój oraz funkcjonowanie człowieka. Niepełnosprawności, które pociągają/mogą pociągać za sobą znaczne ograniczenia w różnych sferach i zakresach ludzkiej aktywności. Ze względu na sprzężenie niepełnosprawności sensorycznych słuchu i wzroku jest (powinna być) postrzegana nie jako prosta suma, mechaniczne połączenie niepełnej sprawności lub niepełnosprawności zmysłu słuchu i wzroku, ale jako jakościowo odmienny stan rozwojowo-funkcjonalny osoby ludzkiej, generujący specyficzne problemy w obszarze funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego. Szczególne utrudnienia rozwojowe dotyczą ludzi, u których równoczesna słuchowo-wzrokowa niepełnosprawność obecna jest od urodze...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    Prof. zw. dr hab. nauk humanistycznych, członek Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Na stałe związana z Katedrą Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (Wydział Nauk Społecznych). Profesor tytularny nauk humanistycznych, pedagog specjalny: tyflopedagog, surdopedagog, logopeda; teoretyk i praktyk. Jej zainteresowania naukowe dotyczą zagadnień wspomagania rozwoju, edukacji i rehabilitacji dzieci, młodzieży oraz osob dorosłych z niepełnosprawnością sprzężoną (szczegolnie głuchoniewidomych), niepełnosprawnością słuchową, wzrokową oraz zaburzeniami mowy, także komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Jest autorką ponad 300 artykułow naukowych i popularnonaukowych oraz 11 książek autorskich i 4 pod redakcją naukową, m.in. takich jak: Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych (red.), Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2008, Osoba z zespołem wad wrodzonych i jej rozwój – problemy psychopedagogiczne. Studium wybranych zespołów i przypadków, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2011, Niepełnosprawność sprzężona – wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2015.
    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI