Projektowanie uniwersalne i Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia w pracy logopedycznej

Z praktyki logopedy

Współczesna logopedia coraz częściej czerpie inspiracje z interdyscyplinarnych podejść do wspierania osób z trudnościami w komunikacji. Dwa kluczowe nurty, które mogą znacznie wzbogacić praktykę logopedyczną, to projektowanie uniwersalne (universal design, UD) oraz Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia. W artykule przeanalizowano znaczenie obu nurtów w logopedii, a także to, w jaki sposób ich łączenie może się przyczynić do bardziej efektywnej terapii logopedycznej, dostosowanej do indywidualnych potrzeb pacjentów.

Zrozumienie uniwersalnego projektowania w terapii mowy oraz znaczenia Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia w logopedii staje się ważne z punktu widzenia zwiększania dostępności terapii logopedycznej dla osób o zróżnicowanych potrzebach. Projektowanie uniwersalne w terapii mowy odnosi się do ram, które podkreślają dostępność i użyteczność dla wszystkich osób, niezależnie od ich zdolności lub niepełnosprawności (Bełza i in. 2024). Model Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia zapewnia zaś całościowe ramy dla zrozumienia zdrowia i niepełnosprawności, kładąc nacisk na dynamiczną interakcję między funkcjami ciała, aktywnościami i uczestnictwem w społeczeństwie.
Projektowanie uniwersalne oraz Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia to zatem koncepcje, które mogą istotnie wpłynąć na praktykę logopedyczną. Integracja zasad projektowania uniwersalnego i Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia stanowi transformacyjne podejście w dziedzinie terapii mowy. Przez przyjęcie podstawowych zasad projektowania uniwersalnego – takich jak inkluzywność i dostępność – logopedzi mogą tworzyć skuteczniejsze i bardziej elastyczne plany terapii, które odpowiadają zróżnicowanym potrzebom pacjentów. Ramy klasyfikacyjne dodatkowo wzmacniają te praktyki, zapewniając całościowy model, który uwzględnia wieloaspektową naturę zaburzeń komunikacji, umożliwiając tym samym holistyczne spojrzenie na opiekę nad pacjentem.
Aby zrozumieć, w jaki sposób to połączenie może się urzeczywistnić, w pierwszej kolejności zostaną omówione obie koncepcje, a następnie będą pokazane przykłady rozwiązań. 

POLECAMY

Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia w diagnostyce logopedycznej

Zastosowanie Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia jako elementu diagnostycznego w logopedii umożliwia całościowe podejście do oceny zarówno funkcji ciała i struktur anatomicznych, jak i czynników społecznych oraz środowiskowych. Tym samym pozwala na wszechstronną ocenę trudności komunikacyjnych, co znacznie poszerza możliwości diagnostyczne w porównaniu z tradycyjnymi metodami, które koncentrowały się głównie na deficytach. Uwzględnienie czynników psychospołecznych umożliwia identyfikację barier wpływających na skuteczność terapii logopedycznej, a także pozwala na rozważenie potencjalnych strategii interwencji, które mogą być lepiej dostosowane do konkretnego pacjenta (Węsierska 2004).
Dzięki Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia logopedzi zyskują możliwość opisania stanu zdrowia pacjenta bardziej holistycznie, uwzględniając uwarunkowania środowiskowe, które z jednej strony mogą wspierać, a z drugiej – utrudniać proces terapeutyczny. Włączenie modelu biopsychospołecznego do procedur diagnostycznych sprzyja bardziej całościowemu spojrzeniu na funkcjo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Pedagożka specjalna, surdopedagożka, wydziałowa koordynatorka ds. dostępności Uniwersytetu Śląskiego, wspierająca studentów ze szczególnymi potrzebami od 2008 r. Ekspertka ds. projektowania uniwersalnego w Instytucie Badań Edukacyjnych, Ekspertka ds. ETR w projekcie UNICEF Szkoła Dostępna dla Wszystkich, nauczycielka akademicka związana z Wydziałem Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie, gdzie w pracy ze studentami zawsze zwraca uwagę, że powinniśmy projektować nasze otoczenie we wszystkich obszarach w taki sposób, aby osobom z ograniczeniami żyło się łatwiej, wtedy i nam będzie to służyło. Badaczka zagadnień związanych z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnościami, pedagogiki specjalnej (również w perspektywie międzynarodowej). Członkini Sekcji pedagogiki specjalnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Rady Naukowej Instytutu Pedagogiki, Rady Dydaktycznej Pionu Pedagogicznego, członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Realizując je różne projekty krajowe i zagraniczne w obszarze pedagogiki specjalnej, w tym związane z dostępnością (pełniąc w nich różne funkcje: kierownicze, liderskie, eksperckie). Czynnie włącza się w prace na rzecz poprawy dostępności uczelni. Autorka/współautorka kilku monografii i kilkudziesięciu artykułów z pedagogiki specjalnej, w tym współautorka pierws zego poradnika projektowania uniwersalnego w edukacji dla nauczycieli i poradnika dla nauczycieli dotyczącego racjonalnych usprawnień.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI