Dołącz do czytelników
Brak wyników

Metody terapii

23 września 2017

NR 7 (Maj 2015)

Profilaktyka logopedyczna trzylatków w przedszkolu – szansa czy utrapienie

0 48

Jak pogodzić ciągły niedobór czasu przeznaczony na terapię logopedyczną w przedszkolu, dużą liczbę dzieci potrzebujących naszej pomocy, stosy zeszytów czekających na wpisanie ćwiczeń oraz działania w ramach profilaktyki z dziećmi 3-letnimi, które pozwoliłyby nie tylko mieć poczucie spełnionego obowiązku, ale przede wszystkim realnie pomóc tym dzieciom – przygotować je na potencjalną późniejszą z nami współpracę, rozbudzić ich świadomość artykulacyjną, usprawnić język i pozostałe artykulatory, wzbudzić zaciekawienie, a może nawet potrzebę (chęć!) zainteresowania rodziców kwestią jakości mowy swych pociech – oto pytanie nurtujące wielu logopedów.

Otóż właśnie brak poczucia dobrze (w 100%) spełnianego obowiązku, a może przede wszystkim „czystego sumienia logopedycznego”, a także realizująca się już teraz wizja krótszego pobytu dzieci w przedszkolu, czyli okresu szczególnie intensywnej pracy skierowanej na rozwój sprawności związanych z mową i komunikacją w ogóle, zmobilizowały mnie do opracowania własnego pomysłu rozwiązania tej kwestii. Mając na uwadze wspomniane czynniki oraz świadomość wagi stymulacji prawidłowego rozwoju mowy, zwłaszcza w grupach przedszkolnych maluchów, opracowałam profilaktyczny program logopedyczny dla dzieci 3-letnich pt. „Pompon w Krainie Głosek”. Proponuję w nim prowadzenie zajęć poprzez zabawy mające na celu doskonalenie umiejętności językowych dzieci z prawidłowym rozwojem mowy, ale także pomoc dzieciom z trudnościami w wymowie. Zatem, z myślą o tych pierwszych, program w swoim zamyśle ma pełnić funkcję rozwojową, profilaktyczną, z myślą o drugich – ma dodatkowo zawierać elementy korekcji. Proponowane w nim ćwiczenia, gry i wszelkiego rodzaju zabawy mają aktywizować procesy mowy, a dzięki możliwości zespołowego ich organizowania przyczyniać się do rozwoju społecznego dzieci biorących w nim udział.

Mając na uwadze, że mowa jest aktem ruchowym uwarunkowanym prawidłowym oddychaniem, wykorzystaniem głosu, sprawnością narządów artykulacyjnych oraz sprawnością w zakresie słuchu fonematycznego, gwarantującego odpowiednie brzmienie dźwięków mowy, program został skonstruowany tak, by oscylować przede wszystkim wokół kształtowania i usprawniania właśnie tych umiejętności.

Program „Pompon w krainie Głosek” przewiduje realizację z całą grupą dzieci. Mając na uwadze, że mowa jest aktem ruchowym uwarunkowanym prawidłowym oddychaniem, wykorzystaniem głosu, sprawnością narządów artykulacyjnych oraz sprawnością w zakresie słuchu fonematycznego, gwarantującego odpowiednie brzmienie dźwięków mowy, program został skonstruowany tak, by oscylować przede wszystkim wokół kształtowania i usprawniania właśnie tych umiejętności.

Kanwą każdych zajęć jest bajka logopedyczna, której istotą jest usprawnianie narządów mowy dzieci, uwrażliwianie na różnorodność świata dźwięków, ale również mobilizowanie do myślenia, kojarzenia oraz poprawnej werbalizacji. Ćwiczenia są wplatane w treść bajki, tak aby wszystkie one mogły wydawać się dzieciom na tyle ciekawe, intrygujące i atrakcyjne, by nie odczuły znudzenia i zmęczenia, mimo potrzeby sporej liczby ich powtórzeń. Dodatkowym urozmaiceniem są zabawy ruchowe (praktycznie niezbędne w pracy szczególnie z małymi dziećmi), zabawy paluszkowe, rymowanki i wyliczanki oraz wypowiadane wyrazy dźwiękonaśladowcze (sprawiające dużo radości i wywołujące  aktywność werbalną u maluchów!). W założeniu programu pomoc miały stanowić indywidualne lusterka, pozwalające dzieciom na kontrolę wzrokową oraz sprzyjające dokładnemu i precyzyjnemu wykonywaniu ćwiczeń. Jednakże w kolejnym roku realizacji programu zrezygnowałam z tego pomysłu z racji nadmiernego zaabsorbowania uwagi dzieci na obserwacji siebie w lusterku niż faktycznego zainteresowania zajęciami. Lusterka wykorzystuję jedynie indywidualnie w momencie trudności właściwego ułożenia narządów mowy w prawidłowej artykulacji konkretnych głosek, np. zazębowej głoski [s].

Zajęcia odbywają się regularnie ra...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy