Ocena umiejętności narracyjnych

Z praktyki logopedy

Termin „narracja” wywodzi się od łacińskiego słowa narratio (opowiadanie) i pierwotnie związany był ze sposobem organizacji wypowiedzi monologowej. Przez lata badana i opisywana na gruncie literaturoznawstwa, narracja stała się obecnie problemem interdyscyplinarnym. Postrzegana jako struktura pamięciowa, zawiera schematy związane z kształtem wypowiedzi, elementami strukturalnymi tekstu, które ujawniają związki między mózgiem, językiem a umysłem (Labov, Waletzky 1967).

Wjęzykoznawstwie, logopedii oraz psychologii rozwojowej „wypowiedź zawsze rodzi zainteresowanie jako proces i wytwór” (Domagała 2015: 113). 
M. Bal (2012, s. 227) twierdzi, że „nie wszystko »jest narracją«, ale w zasadzie wszystko w kulturze ma narracyjny aspekt lub przynajmniej mogłoby być odbierane czy interpretowane narracyjnie”. Narracja może być postrzegana jako prymarna struktura rozumienia, a nie struktura tekstu. Opierając się na koncepcji B. Bokus (1991), należy stwierdzić, że narracja jest formą ludzkiej aktywności, zaś struktura i sposób uporządkowania wiedzy o świecie informują o umysłowych możliwościach człowieka oraz logicznym uporządkowaniu zdarzeń. Narracja jest zjawiskiem charakterystycznym dla zachowań kulturowych i społecznych. To człowiek tworzy historie, opowiada o zdarzeniach bohaterów, nakreślając czas, miejsce, konflikty, wartości. 

POLECAMY

Narracja w diagnostyce 

W diagnostyce logopedycznej przedmiotem obserwacji są najczęściej ustne wypowiedzi pacjentów, zwykle zawierające się w dialogach (interakcje), także historyjki odtwarzane na podstawie obrazków lub relacjonowanie bajek czy filmów przez dzieci. W kontekście procesów poznawczych, obejmujących m.in. uwagę, percepcję, pamięć czy myślenie, warto uwzględnić stanowisko wypracowane przez antropologa J. Kordysa (2001, s. 129), który docenił rangę opowiadania, definiując je jako „równocześnie aktywność lingwistyczną i poznawczą”. Twierdzenie J. Trzebińskiego (2002, s. 17): „[…] schemat narracyjny wpływa na procesy poznawcze jednostki, a zaktywizowany powoduje narracyjne konstruowanie rzeczywistości przez umysł jednostki” nie pozostaje bez wpływu na współczesne znaczenie narracji w diagnostyce. Taki sposób opisu/ujęcia rzeczywistości w postaci formy narracyjnej, w pewnym sensie także poznawczej, jest bliski opisowi zachowań językowych, wręcz go determinuje i jest sposobem rozumienia świata przez ludzi. W ujęciu logopedycznym n...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    dr hab.; Pracownik badawczo-dydaktyczny Uniwersytetu w Białymstoku. Zajmuje się językoznawstwem stosowanym oraz diachronicznym, jest specjalistą neurologopedą i glottodydaktykiem, autorką dziewięciu książek oraz stu artykułów. Jej zainteresowania badawcze, skupione wokół zagadnień historii języka polskiego, antroponimii, chrematonimii, socjologii języka, rozwoju mowy dziecka, zaburzeń mowy, komunikacji i genologii lingwistycznej, wzbogacają także prace glottodydaktyczne. Krąg jej dociekań naukowych stanowi też neurolingwistyka oraz procesy towarzyszące przyswajaniu języków L1 i L2.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI