Ocena funkcjonalna – w stronę całościowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Z praktyki logopedy

Od kilku lat w obiegu pedagogicznym i psychologicznym obecny jest termin „ocena funkcjonalna”, czasem też określany jako „diagnoza funkcjonalna”. Wokół niego narosło wiele mitów i nieporozumień, które wymagają sprostowania i wyartykułowania jego właściwego znaczenia. Na pewno nie jest to propozycja zupełnie nowego podejścia do pomocy psychologiczno--pedagogicznej i wspierania uczniów z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi, ale strategia porządkowania tych procesów, z wyraźnym naciskiem na monitorowanie rozwoju i dynamiczne modyfikowanie instrumentów pomocowych w zależności od czynionych postępów.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – przepisy a praktyka

Obecnie obowiązujące przepisy oświatowe odnoszące się do pomocy psychologiczno-pedagogicznej (przede wszystkim Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach) precyzyjnie określają zakres i kryteria jakości wsparcia kierowanego do dzieci i młodzieży. Czytamy w nim, że: „Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym”.
Zawarta w tym przepisie definicja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest bardzo rozbudowana, stąd warto wyodrębnić jej składowe. Jest to o tyle istotne, że właściwe zrozumienie funkcji pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie istniejących przepisów znacznie przybliży nas do zrozumienia istoty oceny funkcjonalnej. Zaryzykowałbym nawet tezę, że model oceny funkcjonalnej jest w istocie próbą wdrożenia zasad pomocy psychologiczno-pedagogicznej opisanych w przywołanym wcześniej rozporządzeniu. Tym samym ocena funkcjonalna to nie rewolucja, ale całościowa realizacja zapisów prawa funkcjonujących od wielu lat.
Analiza przywołanej definicji pozwala na następujące konkluzje:

POLECAMY

  • dwa kluczowe etapy po...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI