Ocena funkcjonalna – w stronę całościowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Z praktyki logopedy

Od kilku lat w obiegu pedagogicznym i psychologicznym obecny jest termin „ocena funkcjonalna”, czasem też określany jako „diagnoza funkcjonalna”. Wokół niego narosło wiele mitów i nieporozumień, które wymagają sprostowania i wyartykułowania jego właściwego znaczenia. Na pewno nie jest to propozycja zupełnie nowego podejścia do pomocy psychologiczno--pedagogicznej i wspierania uczniów z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi, ale strategia porządkowania tych procesów, z wyraźnym naciskiem na monitorowanie rozwoju i dynamiczne modyfikowanie instrumentów pomocowych w zależności od czynionych postępów.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – przepisy a praktyka

Obecnie obowiązujące przepisy oświatowe odnoszące się do pomocy psychologiczno-pedagogicznej (przede wszystkim Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach) precyzyjnie określają zakres i kryteria jakości wsparcia kierowanego do dzieci i młodzieży. Czytamy w nim, że: „Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym”.
Zawarta w tym przepisie definicja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest bardzo rozbudowana, stąd warto wyodrębnić jej składowe. Jest to o tyle istotne, że właściwe zrozumienie funkcji pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie istniejących przepisów znacznie przybliży nas do zrozumienia istoty oceny funkcjonalnej. Zaryzykowałbym nawet tezę, że model oceny funkcjonalnej jest w istocie próbą wdrożenia zasad pomocy psychologiczno-pedagogicznej opisanych w przywołanym wcześniej rozporządzeniu. Tym samym ocena funkcjonalna to nie rewolucja, ale całościowa realizacja zapisów prawa funkcjonujących od wielu lat.
Analiza przywołanej definicji pozwala na następujące konkluzje:

POLECAMY

  • dwa kluczowe etapy po...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Forum Logopedy"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu pracy z podopiecznym z zaburzeniami mowy.

Otrzymuj co 2 miesiące sprawdzone narzędzia do pracy dla logopedów i neurologopedów. Rozszerzaj swój warsztat pracy z podopiecznym z różnorodnymi zaburzeniami mowy.

700 artykułów online
11 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
70 numerów archiwalnych
5 filmów szkoleniowych
50 autorów – specjalistów
Forum Logopedy • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    Instytut Psychologii UMCS, Instytut Badań Edukacyjnych PIB. Doktor psychologii, specjalista w zakresie diagnozy i wspomagania rozwoju uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami. Adiunkt w Instytucie Psychologii UMCS. Autor lub współautor narzędzi diagnostycznych ukierunkowanych na identyfikację zasobów uczniów z ponadprzeciętnym potencjałem intelektualnym. Ekspert MEN ds. edukacji włączającej, kierownik naukowy projektu IBE „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”. Ekspert horyzontalny Centrum Koordynującego w zakresie integracji zasobów oraz koordynacji działań systemowych związanych z procesem oceny funkcjonalnej w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI